آفتاب

نشست رهبران تایوان – چین نخستین گام برای عادی سازی روابط

نشست رهبران تایوان – چین نخستین گام برای عادی سازی روابط

رئیس جمهوری تایوان امروز (پنج شنبه) از نشست تاریخی با چین دفاع کرده و آن را نخستین گام برای عادی سازی روابط میان رهبران دو کشور پس از چندین دهه روابط خصمانه دانست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری فرانسه، ما یینگ جئو، رئیس جمهوری تایوان قرار است روز شنبه با شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین در سنگاپور دیدار کند. این نخستین باری است که رهبران دو کشور با یکدیگر دیدار خواهند کرد؛ از زمانی که تایوان در پایان جنگ داخلی در سال 1949 از چین جدا شد.

رئیس جمهوری تایوان در خطابه‌ای به ملتش این نشست را عامل اصلی رفاه و آسایش برای نسل آینده کشورش دانست و گفت: دو کشور تایوان و چین باید به سمت کاهش رفتارهای خصمانه، گسترش ارتباطات تعمیق روابط تلاش کنند و این نخستین اقدام برای عادی سازی روابط بین دو کشور محسوب می‌شود.

این در حالیست که نشست مذکور توسط مخالفان به شدت مورد انتقاد قرار گرفته و آنها می‌گویند رئیس جموری تایوان تلاش می‌کند تا در انتخابات ریاست جمهوری ژانویه 2016 تاثیر بگذارد.

سخنگوی یکی از احزاب اپوزیسیون تایوان با اشاره به تردیدهای موجود درباره برخی توافقات مخفیانه میان روسای جمهور چین و تایوان گفت: ما بابت این مسئله که ما یینگ جئو می‌خواهد تایوان را به چین بفروشد و به کشور خیانت کند عصبانی هستیم. او هیچ حقی برای این کار ندارد.

در همین حال رئیس جمهوری تایوان با اشاره به مسئله مهمی که قرار است در نشست روز شنبه با رئیس جمهوری چین مطرح کند گفت: عادی سازی روابط بین دو کشور برای نسل آینده و رفاه آن بسیار مهم است و من وظیفه دارم تا این پل را میان دو کشور ایجاد کنم تا رئیس جمهوری آتی بتواند از آن به نحو احسن استفاده کند.

وی ادامه داد: آمریکا به عنوان متحد اصلی تایوان بر بهبود روابط بین تایپه و پکن تاکید زیادی دارد.

انتهای پیام

کد N1017621

وبگردی