آفتاب
رییس اتاق بازرگانی، تجارت و کشاورزی خراسان رضوی:

حضور اقتصادی مؤثرترین راه برای نفوذ فرهنگی در کشورها

حضور اقتصادی مؤثرترین راه برای نفوذ فرهنگی در کشورها

رییس اتاق بازرگانی، تجارت و کشاورزی خراسان رضوی گفت: هیچ راهی مؤثرتر از حضور اقتصادی برای نفوذ فرهنگی در کشورها وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان، غلامحسین شافعی امروز 14 آبان ماه در نشست اتاق مشترک ایران و رایزنان ایرانی کشورهای همسایه، با تاکید بر اینکه این تغییر دیدگاه بعداز انجام مذاکرات، یک فرصت خوب برای رایزنان کشور است تا بتوانند حرف‌های خود را به عمل تبدیل کنند، اظهار کرد: نفوذ فرهنگی و اجتماعی ایران در کشورهای دیگر یک امر مهم بوده و هیچ راهی مؤثرتر از حضور اقتصادی برای نفوذ فرهنگی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه فضای کشور با انجام مذاکرات وارد دور جدیدی شده است، عنوان کرد: این تغییر دیدگاه جهان نسبت به جمهوری اسلامی ایران فرصت جدیدی را برای همه ایجاد کرده است.

شافعی افزود: رایزنانی که سابقه کار قبلی دارند باید براساس تجربیات خود و تازه‌واردان نیز با استفاده از روش‌های جدید متناسب با شرایط فعلی ماموریت خود را انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه فضای موجود در کشور یک فرصت استثنایی برای اقتصاد است، ادامه داد: این فرصت طلایی بستگی به نوع استفاده ما از آن دارد، زیرا ایران در بسیاری از کشورها در گذشته نیز فعالیت‌های سفارتخانه‌ای داشته، اما با بررسی سیر حرکت اقتصاد در کشورهای همسایه متوجه می‌شویم که سیر حرکت ایران صعودی نبوده است.

شافعی مسیر حرکت فعالان اقتصادی و مسئولان کشوری را دارای اشکالات جدی دانست و گفت: وجود این اشکالات مانع از صعود اقتصاد ایران براساس قابلیت‌های بالقوه آن شده است، بنابراین عارضه‌یابی حرکت گذشته می‌تواند موجب روشن شدن راه آینده شود.

رییس اتاق بازرگانی، تجارت و کشاورزی استان، با بیان اینکه دولت جدید نگاه خود به روابط خارجی را از سیاسی به اقتصادی تغییر داده است، تصریح کرد: این دولت اذعان دارد مشکل کشور اقتصادی بوده و تحکیم مسائل سیاسی از راه اقتصادی مؤثر است.

تنها راه نفوذ به قلب خانواده‌های یک کشور از طریق اقتصاد است

شافعی با بیان اینکه برندهای معروف با نفوذ اقتصادی خود توانستند نفوذ اجتماعی و فرهنگی نیز ایجاد کنند، عنوان کرد: این امر از هیچ تغییر دیگری میسر نمی‌شد و تنها راه نفوذ به قلب خانواده‌های یک کشور از طریق اقتصاد است.

رییس اتاق بازرگانی، تجارت و کشاورزی خراسان رضوی، با تاکید بر اینکه اشتباهات گذشته باید حل شود، خاطرنشان کرد: رایزنان بازرگانی در موقعیت جدید باید به همه عوامل توجه کرده و نگاه عمیق به توسعه روابط اقتصادی داشته باشند.

وی در خصوص اشکالات موجود در توسعه صادراتی در شرایط فعلی، گفت: متاسفانه در فضای اقتصادی مبادله اطلاعات وجود نداشته و اتاق بازرگانی برای ایجاد ارتباط روزانه با رایزنان باید پیش‌قدم شود که این امر با استفاده از ابزار اطلاعاتی که امروزه در دسترس همه قرار دارد، میسر است.

شافعی با اشاره به اینکه در مسائل دولتی و سیاست‌های مقام معظم رهبری در اقتصاد مقاومتی صادرات رأس امور قرار دارد، تصریح کرد: دولت نیز معتقد است برای تحریک تقاضا و کنترل تورم باید به صادرات توجه ویژه‌ای شود که برای این امر ابتدا باید فضای رقابتی سالم مهیا شده تا با تلاش رایزنان بازرگانی بتوانیم به مسائل امنیتی در بخش‌های مختلف اقتصادی دست پیدا کنیم.

رییس اتاق بازرگانی، تجارت و کشاورزی خراسان رضوی، در خصوص ویژگی‌ها و ضرورت‌های رایزنان بازرگانی، افزود: اطلاعات اقتصادی رایزنان بازرگانی بسیار مهم است و نبود آن موجب می‌شود حضور فعال این افراد در مسائل اقتصادی کمرنگ شده و مبادله شکل نگیرد.

وی با تاکید بر اینکه تهیه نقشه‌ای از تغییرات اقتصادی و ملزومات آن بسیار ضروری است،‌ گفت: در هر فضا و جامعه‌ای توفیقات و اشکالات زیادی وجود دارد که می‌توان آن را با مدیریت صحیح کنترل کرد.

شافعی با تاکید بر اینکه نگاه رایزنان بازرگانی باید به دور از هرگونه دید کاسب‌کارانه شخصی باشد، ادامه داد: اگر مذاکره‌ای صورت می‌پذیرد نباید تنها گروه‌های خاص مورد توجه باشند، بلکه رسالت یک رایزن ملی بوده و باید به همه افراد با دید مساوی نگریسته شود، زیرا نگاه خاص موجب آفت ارتباطی می‌شود.

رییس اتاق بازرگانی، تجارت و کشاورزی خراسان رضوی، استقلال عمل رایزنان را امری ضروری دانست و افزود: اگر قرار باشد رایزنان بازرگانی تحت فضای سیاسی در کشورهای هدف فعالیت کنند، توفیقات کمی نصیب آنان شده در حالی که اگر آزادی عمل داشته باشند بسیار سریع‌تر به اهداف خود خواهیم رسید.

وی تصریح کرد: امیدواریم که رایزنان کشور قدم اول برای ساخت زیربنای مناسب را محکم برداشته و فضای موجود در جامعه را غنیمت بدانند تا بتوانند برای ایران اسلامی اقدامات مثبتی انجام دهند.

شافعی با بیان اینکه بخش تولید به تلاش‌های رایزنان بازرگانی امیدوار است، گفت: آمادگی کامل برای برقراری ارتباطی مستمر برای رایزنان را داشته و برای اعزام هیأت‌های اقتصادی به آنها کمک خواهیم کرد.

انتهای پیام

کد N1017593

وبگردی