آفتاب
نبویان در گفتگو با مهر:

دولت شروط و الزامات نامه رهبر انقلاب را شفاف به ۱+۵ اعلام کند

دولت شروط و الزامات نامه رهبر انقلاب را شفاف به ۱+۵ اعلام کند

دبیر کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس، با تأکید بر اجرای دقیق نامه رهبر معظم انقلاب برای اجرای مشروط برجام، گفت: دولت شروط و الزامات 9 گانه مطرح شده در نامه رهبر انقلاب را شفاف به ۱+۵ اعلام کند.

حجت‌الاسلام‌ و المسلمین سیدمحمود نبویان در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به ابلاغ نامه رهبر معظم انقلاب به رئیس جمهور و بیان الزامات ۹ گانه اجرای برجام اظهار داشت: مهمترین نکته در اجرای برجام این است که دولت از لحاظ قانونی موظف است ۸ شرط موجود در مصوبه مجلس، ۱۰ شرط موجود در مصوبه شورای عالی امنیت ملی و نیز الزامات ۹ گانه مطرح شده در فرمان مقام معظم رهبری را به طرف مقابل اعلام کرده و بگوید ما برجام را مشروط به این شرایط اجرا می کنیم.

وی ادامه داد: متاسفانه دولت تاکنون این کار را انجام نداده و البته هنوز هم دیر نشده است؛ با اینکه آقای ظریف در دیدار ۲۶ مهر ماه خود با خانم موگرینی (مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا) هیچ اشاره ای به این شروط مصوب مجلس نکرده بود، اما حالا که الزامات فرمان رهبر انقلاب نیز مطرح شده است، باید این موارد را به طور شفاف به طرف مقابل اعلام کند.

دبیر کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس، با بیان اینکه دولت باید به قانون تن دهد، تصریح کرد: اجرای برجام فقط با این شروط قانونی است و در اینکه طرف مقابل نیز بدعهد است، هیچ شکی نیست؛ بنابراین آنچه که آمریکا و غربی‌ها قبول دارند، لزوما مورد قبول ما و تامین‌کننده منافع ملت ما نیست.

نبویان با اشاره به وجود نقاط ضعف و ابهامات موجود در برجام که خسارات فراوانی را متوجه آینده کشور می کند، گفت: با این شرایط نمی توان قبول کرد که شروط ما به طور شفاف به طرف مقابل گفته نشود و تنها به آنچه نشسته اند و صحبت کرده اند، بسنده کنند.

کمیسیون ویژه برجام به عنوان ناظر مجلس، باید فعال باقی بماند

وی با اشاره به دیگر نکات ضروری برای اجرای الزامات رهبر معظم انقلاب عنوان کرد: معتقدم کمیسیون ویژه مجلس باید فعال باقی بماند؛ چراکه این کمیسیون بیش از ۴۰ روز و در قالب صدها ساعت کار کارشناسی با حضور متخصصان و مذاکره‌کنندگان قبلی و فعلی، مطالعات مفصلی انجام داد و بنابراین به نظر من این کمیسیون باید به عنوان ناظر مجلس در اجرای برجام تعیین شود.

دبیر کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس افزود: علاوه بر این، دولت باید هیاتی را که رهبر معظم انقلاب با ویژگی های قوی، آگاه و هوشمند مورد تاکید قرار دادند، هر چه زودتر تشکیل دهد تا مبادا منافع ملت در این رابطه آسیب ببیند.

نبویان خاطرنشان کرد: ترکیب این هیات باید به گونه ای باشد که از درون مجلس و به عنوان مثال از کمیسیون ویژه برجام افرادی در آن حضور داشته باشند و البته خوب است که دولت ترکیب پیشنهادی را خدمت مقام معظم رهبری بفرستد.

وی درباره نسبت میان کمیسیون ویژه برجام و کمیسیون امنیت ملی مجلس که بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی مسئول دریافت گزارش اجرای برجام و ارائه به صحن علنی شده است، تصریح کرد: به نظر من با توجه به اینکه کمیسیون ویژه به طور تخصصی بر روی این موضوع کار کرده است، اولویت با این کمیسیون است؛ البته کمیسیون امنیت ملی هم نقش خوب و برجسته ای دارد و افراد بسیار خوبی در آن حضور دارند، اما اشراف بر تمام ابعاد و زوایای برجام نکته دیگری است.

کد N1017572

وبگردی