آفتاب

نمایش فیلمی از سینمای وسترن در سینماتک

نمایش فیلمی از سینمای وسترن در سینماتک

فیلم «تیرانداز» به کارگردانی هنری کینگ در بخش چشم‌انداز سینمای وسترن سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران به‌نمایش درمی‌آید.

به گزارش ایسنا، در ادامه‌ی برنامه‌ی نمایش فیلم در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران، فیلم «تیرانداز» به کارگردانی هنری کینگ و محصول سال 1950 به‌عنوان پنجمین فیلم از بخش «چشم‌انداز سینمای وسترن» یکشنبه 17 آبان‌ماه ساعت 17 به زبان اصلی و با زیرنویس فارسی به مدت 85 دقیقه به‌نمایش درمی‌آید.

در خلاصه داستان این فیلم آمده‌ است: «تیرانداز» داستان مردی‌ است که به کافه‌ای می‌رود تا خستگی درکند، اما مرد جوانی سر به سر او می‌گذارد و او فقط برای این‌که از خود دفاع کند اسلحه می‌کشد.

این فیلم که دو سال قبل از فیلم «ماجرای نیمروز» فرد زینه‌من ساخته شده‌ است، شباهت‌های ساختاری با آن فیلم دارد.

در هر دو فیلم، عقربه‌های ساعت تا آمدن آدم‌های شرور و نبرد با قهرمان در شهر نقش اساسی ایفا می‌کنند. در هر دو فیلم، مردم منفعل و نظاره‌گر هستند که نمی‌خواهند به دردسر بیفتند و قهرمان را تنها رها می‌کنند. همچنین در هر دو فیلم، الگوی تدوین موازی دو ماجرای هم‌زمان مبنا قرار گرفته شده‌ است. در هیچ یک، از بازگشت به گذشته استفاده نشده و الگوی تکرار که الگویی تصویری و موسیقیایی است، چه در این فیلم و چه در «ماجرای نیروز» همان تصویر گروه تعقیب‌کنندگان و تکرار تِم موسیقیِ یکسان است. همه‌ی اتفاق‌ها درون کادر و در مرکز دیده می‌شود به‌جز صحنه‌ی شلیک از پنجره‌ی همسایه که تنها با اشاره‌ی بازیگران در کافه القا شده است. نماهای معروف و شروع هر دو فیلم به‌خوبی خصوصیات قهرمان را در ابتدا نشان می‌دهند.

هنری کینگ - کارگردان - در ایران با فیلم «آهنگ برنادت» (با بازی جنیفر جونز) شناخته شده است.

اگر بخواهیم آثار دیگر کارگردان را هم از همین منظر نگاه دینی دنبال کنیم، خط کم‌رنگی از این نگاه را در لایه‌های پنهان آن‌ها خواهیم یافت و این نشان می‌دهد که حتی در نظام استودیویی آن زمان هالیوود که کارگردان بیشتر یک اجراکننده بوده که برای به ثمر رساندن یک پروژه استخدام می‌شد، هنوز تعداد اندکی از کارگردان‌ها قادر بودند که مُهر و نشان خود را در فیلم‌ها به ثبت برسانند و تبدیل به یک تکنیسین صرف که تنها در خدمت سرمایه است، نباشند. با این‌که این نشان و نگاه در آثار هنری کینگ کم‌رنگ است، اما هنوز می‌توان جهان‌ او را در فیلم‌هایش تشخیص داد.

علاقه‌مندان می‌توانند برای استفاده از برنامه‌های نمایش فیلم در فصل پائیز (دوره چهل و یکم)، روزهای یکشنبه و چهارشنبه‌ هر هفته ساعت 17 به سالن سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران واقع در خیابان کارگر شمالی مراجعه یا برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 88951965 تماس حاصل کنند.

انتهای پیام

کد N1017567

وبگردی