آفتاب

نشست وزراء خارجه کشورهای «نرماندی» جمعه در آلمان برگزار می شود

نشست وزراء خارجه کشورهای «نرماندی» جمعه در آلمان برگزار می شود

وزارت امور خارجه آلمان امروز اعلام کرد که وزراء امور خارجه چهار کشور عضو گروه «نرماندی» جمعه در نشستی بحران در اوکراین را مورد بررسی قرار خواهند داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، وزارت خارجه آلمان امروز از نشست وزراء امور خارجه کشورهای عضو گروه نرماندی در روز جمعه و در کشور آلمان خبر داد.

بنا به اعلام وزارت امور خارجه آلمان، وزیران امور خارجه کشورهای آلمان، روسیه، اوکراین و فرانسه جمعه این هفته در آلمان گردهم آمده تا درخصوص بحران اوکراین شرکت کنند.

«سوزان شبلی» سخنگوی این وزارتخانه در کنفرانس خبری امروز خود گفت: در هفته های اخیر شاهد پیشرفت های زیادی در راستای حل بحران در اوکراین بوده ایم؛ به گونه ای که در زمینه خروج سلاح های سنگین از مناطق درگیری شرق اوکراین پیشرفت هایی حاصل شده است.

وی ادامه داد: آتش بس در صورتی پایدار خواهد ماند که پیشرفت هایی در جهت راه حل سیاسی برای درگیری ها اتخاذ شده و لذا نشست روز جمعه اهمیت زیادی دارد.

لازم به ذکر است، تا کنون اعضاء این گروه با هدف برقراری صلح میان گروه های درگیر در شرق اوکراین چندین نشست برگزار کرده اند. در ۱۱ فوریه سال ۲۰۱۵، این گروه (با حضور رهبران اوکراین، روسیه، فرانسه و آلمان) موفق شد توافق صلحی موسوم به «پیمان مینسک» را در شهر مینسک پایتخت بلاروس به امضاء برساند. این توافق مجموعه گام هایی برای اتمام منازعات در مناطق بحرانی شرق اوکراین را در خود جای داده است. توافق مذکور، دربرگیرنده آتش بس، خارج کردن تسلیحات از مناطق درگیری، تبادل زندانیان و انجام اصلاحات قانون اساسی است.

در این میان غرب روسیه را متهم به دامن زدن به بحران شرق اوکراین می کند حال آنکه روسیه این اتهام را رد کرده و همواره بر التزام خود به اصول توافق مینسک پافشاری می کند.

گفتنی است کشورهای روسیه، فرانسه، اوکراین و  آلمان عضو گروه نرماندی محسوب می شوند.

کد N1017072

وبگردی