آفتاب

کره شمالی خواهان پاسخ آمریکا به رویکرد دیپلماتیک اخیر خود شد

کره شمالی خواهان پاسخ آمریکا به رویکرد دیپلماتیک اخیر خود شد

یک مقام بلندپایه دولت کره شمالی گفت، آمریکا به منظور انعقاد یک معاهده صلح برای جنگ چند دهه پیش در شبه‌جزیره کره باید به تهدیدهای هسته‌ای و ارعاب علیه پیونگ یانگ پایان داده و به رویکرد دیپلماتیک اخیر کره شمالی پاسخ دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، جنگ شبه‌جزیره کره در سال 1953 بدون معاهده صلح پایان یافت و عملا دو کره به رغم درگیر نشدن، در وضعیت جنگ به سر می‌برند.

جونگ تونگ هاک، مقام ارشد وزارت امور خارجه کره شمالی در مصاحبه‌ای با آسوشیتدپرس در شهر لندن، گفت: توافق صلح دائمی در شبه‌جزیره کره در درجه اول نیازمند توافق آمریکا و کره شمالی است.

وی در خصوص نظر کره شمالی درباره دلیل ریشه‌ای تنش‌های شبه‌جزیره کره، گفت: مقصر این مساله چندین دهه سیاست‌های خصمانه دولت آمریکا علیه کره شمالی و تهدیدهای بی‌پایان هسته‌ای، ارعاب و طرح‌های مداخله‌جویانه در کشور ما از سوی آمریکا است.

وی در ادامه گفت: واشنگتن سلاح‌های هسته‌ای راهبردی در اختیار کره جنوبی می‌گذارد به عبارت دیگر پشتیبانی‌های آمریکا از کره جنوبی شامل ناوهای هواپیمابر هسته‌ای که همیشه به سمت کره شمالی می‌آیند و بمب‌افکن‌های هسته‌ای راهبردی که همیشه بر فراز بخش جنوبی شبه‌جزیره کره به پرواز در می‌آیند است.

ماه گذشته میلادی سونگ کیم، نماینده ویژه آمریکا در سیاست‌گذاری کره شمالی، یک پیشنهاد ارائه شده از جانب پیونگ یانگ به هدف مذاکرات مربوط به معاهده صلح را "ریاکارانه" توصیف کرد.

واشنگتن اعلام کرده که تنها از مذاکرات در خصوص کاهش تحریم‌های کره شمالی آن هم در صورتی که این کشور بخواهد بر سر پایان دادن به برنامه هسته‌ای خود و توقف آزمایش‌های موشکی مذاکره کرده و به توافق‌های بین‌المللی پایبند باشد، حمایت می‌کند اما در مقابل کره شمالی تاکید کرده که باید یک عامل بازدارنده هسته‌ای برای مقابله با تهدید حمله آمریکا داشته باشد.

در همین حال کنگره آمریکا نیز در حال بررسی این است که دوباره کره شمالی را به عنوان یک کشور حامی تروریسم تعیین کند.

انتهای پیام

کد N1016936

وبگردی