آفتاب

درگیری معترضان به احداث پایگاه ارتش آمریکا در اوکیناوا با پلیس ژاپن

درگیری معترضان به احداث پایگاه ارتش آمریکا در اوکیناوا با پلیس ژاپن

ده‌ها معترض ژاپنی در شهر ناگو واقع در استان اوکیناوا علیه طرح جابجایی یک پایگاه ارتش آمریکا در این استان تظاهرات کردند که این تظاهرات با دخالت پلیس به خشونت کشیده شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، شبکه تلویزیونی ان.اچ.کی ژاپن گزارش داد، بالغ بر 100 نیروی پلیس اقدام به متفرق کردن ده‌ها تن از معترضانی کردند که مسیر ماشین‌های ساخت و سازی که قصد ورود به محل ساخت پایگاه جدید ارتش آمریکا را داشتند، مسدود کرده بودند. همچنین یکی از معترضان نیز دستگیر شد.

دولت ژاپن به رغم مخالفت مردم این کشور طرح ساخت یک پایگاه نظامی آمریکایی در استان اوکیناوا را ادامه می‌دهد و با این کار خود وتوی دولت منطقه‌ای در اوکیناوا علیه این طرح جابجایی را که چند روز قبل‌ اعلام شد نقض کرده است. قرار است پایگاه نظامی آمریکا از یک منطقه پرجمعیت در شهر گینووان اوکیناوا به منطقه ساحلی هنوکو در شهر ناگو منتقل شود.

در ماه آوریل گن ناکاتانی، وزیر دفاع ژاپن و اشتون کارتر، همتای آمریکایی وی بر ادامه طرح جایجایی این پایگاه به رغم مخالفت ساکنان محلی تاکید کردند. این طرح در راستای یک توافق بین دو دولت در سال 2006 به منظور تغییر آرایش حضور نظامی آمریکا در ژاپن صورت می‌گیرد.

بالغ بر نیمی از 47 هزار نظامی آمریکایی مستقر در ژاپن در جزیره اوکیناوا حضور دارند.

انتهای پیام

کد N1016874

وبگردی