آفتاب

طرح جدید اوباما برای بستن گوآنتانامو به‌زودی اعلام می‌شود

طرح جدید اوباما برای بستن گوآنتانامو به‌زودی اعلام می‌شود

آمریکا قرار است در چند روز آینده از طرح جدید خود برای بستن زندان گوانتانامو رونمایی کند، اما باراک اوباما و مسئول مبارزه با تروریسم دولتش برای رسیدن به این هدف چالش‌های زیادی پیش‌رو دارند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، لیزا موناکو، مسئول مبارزه با تروریسم دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در سال 2009 که اوباما برای اولین بار به قدرت رسید، یکی از مقام‌های ارشد وزارت دادگستری بود اما در همان نخستین هفته‌های دولت اول باراک اوباما به کاخ سفید احضار شد تا با وی درباره چگونگی عمل به وعده انتخاباتی اوباما برای بستن این زندان بحث شود.

اکنون در حالی که حدود هفت سال از زمان آن نشست می‌گذرد، اکثر مقام‌های حاضر در آن نشست دولت را ترک کرده‌اند اما موناکو همچنان در دولت حاضر است و وظیفه تکمیل این ماموریت را دارد. برخی مقام‌های بلندپایه دولت آمریکا به رویترز گفته‌اند که این طرح در اوایل ماه نوامبر رونمایی خواهد شد.

اوباما به عنوان یک دموکرات اصرار دارد که زندان گوانتانامو پیش از آن که رئیس‌جمهوری بعدی در سال 2017 روی کار بیاید، بسته شود و همین تاکید یکی از بزرگترین چالش‌ها را پیش روی لیزا موناکو قرار داده است.

سوزان رایس، مشاور امنیت ملی آمریکا در مصاحبه‌ای گفت: نمی‌توانم با اطمینان بگویم که 100 درصد به این هدف دست پیدا خواهیم کرد اما می‌توانم بگویم که برای رسیدن به آن با تمام وجود تلاش می‌کنیم.

موناکو مسائل کلیدی این طرح را شرح داده است. در این طرح زندانی‌های دارای صلاحیت به کشورهای خارجی منتقل می‌شوند،‌ کسانی که قابل پیگرد قضایی هستند تحت پیگرد قرار می‌گیرند، متهمان به تروریسم خارجی که قابل پیگرد نبوده اما آزادی آنها خطرناک تلقی می‌شود نیز به زندانی در خاک آمریکا منتقل می‌شوند. با این حال قانون آمریکا گزینه آخر را ممنوع کرده است.

این رویکرد و نظارت موناکو بر آن با انتقادهای زیادی نیز مواجه شده است. قانونگذارانی نظیر جان مک‌کین، از سناتورهای جمهوری‌خواه از تاخیر طولانی در رسیدگی به این مساله ناخرسند هستند. فعالان حقوق بشر نیز از دورنمای انتقال زندانیان به خاک آمریکا بدون طرح اتهام رسمی علیه آنها گلایه دارند.

انتهای پیام

کد N1016826

وبگردی