آفتاب

دیپلمات ایرانی دیوید پولاک را به چالش کشید/ اگر ایران نبود الان اربیلی نبود که گردهمایی برگزار کند

دیپلمات ایرانی دیوید پولاک را به چالش کشید/ اگر ایران نبود الان اربیلی نبود که گردهمایی برگزار کند

اظهارات ضد ایرانی دیوید پولاک محقق ارشد موسسه واشنگتن در گردهم آیی اربیل با واکنش به موقع رییس گروه مطالعات خاورمیانه وزارت خاجه روبرو شد.

به گزارش خبرآنلاین برخی از اظهارات تند و ضدایرانی دیوید پولاک که در اجلاس سالانه موسسه تحقیقاتی خاورمیانه Middle East research institute وابسته به دانشگاه صلاح آلدين اربيل درباره نقش ایران و روسیه در مبارزه با داعش سخن می گفت با واکنش علیرضا میریوسفی دیپلمات کشورمان روبرو شد.

این دیپلمات کشورمان بلافاصله پس از پایان سخنرانی پولاک تریبون را در اختیار گرفته و خطاب به این آمریکایی تندرو که گرایشات فاحش ضد ایرانی دارد گفت: اگر به خاطر ایران نبود داعش پس از موصل اربیل را نیز گرفته بود و الان امکان این گردهمایی فراهم نمی شد که شما در آن حضور پیدا کرده و به ایران انتقاد کنید.

میریوسفی در ادامه گفت زمانی که داعش بعد از اشغال موصل، در آستانه ورود به اربيل و فتح اين شهر بود، درخواست هاي كمك فوري زيادي توسط مدافعين اربيل از كشورهاي حاضر در ائتلاف داعش مطرح شد اما هيچ يك از اين درخواست ها اجابت نشد و اربيل در آستانه سقوط حتمي قرار گرفت. ايران تنها كشور و در واقع اولين و آخرين كشوري بود كه به اين درخواست ها پاسخ داد و اربيل را از سقوط حتمي نجات داد.

رييس مرکز مطالعات خاورمیانه کشورمان سپس گفت : اقای پولاک بهتر بود به این سوالات پاسخ می داد که دليل بي تفاوتي كشورهاي عضو ائتلاف آمریکايي و نمايشي ضد داعش نسبت به درخطر قرار گرفتن شهر اربیل چه بود؟ چرا كشورهاي متعدد حاضر در ائتلاف هيچ يك حاضر به كمك نشدند؟ آیا اگر ايران براي نجات اربيل مداخله نمي كرد و اين شهر سقوط كرده بود، امروز وضعيت عراق، خاورميانه و داعش فاجعه بارتر از حالا نبود؟

این دیپلمات کشورمان همچنین با طرح این موضوع که ایران جدی ترین کشور در مبارزه با تروریسم و داعش بوده است گفت : مطابق گزارش سال گذشته بسياري از رسانه هاي اصلي و موسسات فكري و تينك تنك هاي آمريكايي، ائتلاف اعلام شده ضد داعش، از همان ابتدا يك ائتلاف نمايشي و غيرواقعي بوده كه با اهداف انتخاباتي در نزديكي انتخابات كنگره و در پاسخ به افكار عمومي تحريك شده آمريكا در پي سربريدن برخي شهروندان اين كشور تشکیل شده است . آیا شما دلایل کافی برای رد این ادعاها در اختیار دارید؟

میریوسفی با اشاره به استفاده ابزاری آمریکا از گروه های تروریستی و افراط گرا در گذشته این سوال را مطرح کرد که آيا شما فكر مي كنيد امكان استفاده از داعش يا گروههاي مشابه آن به عنوان ابزار سياسي همانند تجربه دهه نود ميلادي در استفاده ابزاري از گروههاي جهادي بر عليه شوروي سابق وجود دارد؟ آيا برخورد گزينشي و غيرواقعي با اين گروه ها مي تواند به حل مسايل و صلح و ثبات كمك كند؟

این دیپلمات کشورمان با اشاره به بخشی از صحبت دیوید پولاک که گفته بود داعش هيچ محبوبيتي در ميان سعودي ها ندارد و از آنها حمايتي نمي شود گفت: اين ادعای شما در حالي است كه در آخرين نظرسنجي كه منابع غربي منتشر كرده اند نشان می دهد كه در اثر تبليغات يكسويه رسانه هاي اين كشور، ٩٢ درصد سعودي ها از داعش حمايت مي كنند يا با آن همدلی دارند. چه مستنداتي وجود دارد كه ادعاي جديد شما مبني بر عدم حمايت رسانه ها و افكار عمومي سعودي از داعش و گروههاي مشابه آن را تاييد كند؟

در ادامه این نشست قباد طالباني، معاون نخست وزير اقليم كردستان در واکنش به اظهارات دیپلمات کشورمان ضمن تاكيد بر نقش حياتي و تعيين كننده ايران در نجات اربيل از سقوط در برابر داعش، به تماس هاي مكرر و بي نتيجه اش با مقامات آمريكايي در شب حمله به اربيل براي درخواست كمك فوري براي حفظ ارييل از خطر سقوط در دستان داعش اشاره كرد و تلويحا مشكلات اداري در ساختار تصميم گيري در آمريكا را عامل اين كوتاهي دانست.

4949

کد N1016793

وبگردی