آفتاب
«عبدالفتاح السیسی»:

احکام اعدام اجرایی نمی شوند/ اخوان المسلمین بخشی از ملت مصر هستند

احکام اعدام اجرایی نمی شوند/ اخوان المسلمین بخشی از ملت مصر هستند

رئیس جمهوری مصر در گفتگویی با اعلام اینکه بسیاری از احکام اعدام در جریان حوادث ۲۰۱۳ اجرایی نخواهند شد گفت: اخوان المسلمین بخشی از ملت مصر هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر، عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر در گفتگو با بی.بی.سی اظهار داشت: مصر از سوی گروه های افراطی در معرض تهدید قرار دارد و از هرج و مرج و ناامنی در کشورهای همسایه خود نگران است. وی گفت: اوضاع مصر متفاوت از اوضاع اروپا است.

السیسی در آستانه سفر به لندن افزود: مصر همواره به سوی دموکراسی در حرکت است و این راهی است که از انقلاب ۲۵ ژانویه در سال ۲۰۱۱ آغاز کرده است اما برای تحقق اهداف خود نیازمند زمان است.

رئیس جمهوری مصر اعلام کرد: ما می خواهیم خواست و اراده مردم مصر را محقق کنیم، ملت مصر از ۴ سال پیش خواهان تغییر هستند. ما می خواهیم به گزینه های مردم احترام بگذاریم و همه آنچه در توان خود داریم را برای ساخت آینده ای دموکراتیک و بهتر برای مردم مصر به کار خواهیم گرفت.

وی در رابطه با مشارکت ضعیف در انتخابات پارلمانی مصر گفت: مشارکت ضعیف در انتخابات پارلمانی مصر غافلگیر کننده نبود و همینطور بیانگر یاس و ناامیدی نیست. وی در ادامه از قوانین مبارزه با تروریسم که در سال آگوست سال گذشته میلادی در مصر تصویب شد حمایت کرد.

فعالان مصری معتقد هستند تصویب قوانین مبارزه با تروریسم در این کشور به حالت فوق العاده دائمی در مصر مشروعیت می بخشد و حقوق اساسی در این کشور را از بین می برد.

عبدالفتاح السیسی گفت: ما خواهان ثبات در مصر هستیم اما نمی خواهیم با زور و اکراه آن را محقق کنیم بلکه می خواهیم به آن سامان بخشیم و جامعه را کنترل کنیم. غرب باید تهدیداتی که مصر را فر گرفته است درک کنند به طوری که گروه های افراطی و جهادی دستکم ۶۰۰ نفر از نیروهای امنیتی مصر را طی ۲ سال اخیر کشته اند.

وی اظهار داشت: اگر فضای حاکم در اروپا در مصر وجود داشت ما قوانین مبارزه با تروریسم را تصویب نمی کردیم. اشکالی ندارد که نظارت بر حقوق بشر در مصر صورت گیرد اما بهتر نیست از میلیون ها نفری که از شرایط اقتصادی دشوار رنج می برند درباره این افراد سوال کرد.

رئیس جمهوری مصر افزود: صدها نفر از کسانی که در قضیه برکناری محمد مرسی از ریاست جمهوری به اعدام محکوم شدند حکمشان اجرایی نخواهد شد زیرا این احکام یا به صورت غیابی صادر شده اند و یا تجدیدنظر خواهند شد.

عبدالفتاح السیسی درباره آینده گروه اخوان المسلمین مصر و اینکه نقشی در این کشور خواهد داشت گفت: اخوان المسلمین بخشی از مردم مصر هستند و لذا ملت مصر است که ماهیت و نوع نقشی که ممکن است این گروه ایفا کند را تعیین خواهد کرد.

کد N1016652

وبگردی