آفتاب

پیش‌بنی سازمان ملل درباره بحران‌های آتی جهان/" لیبی در آستانه تجزیه است"

پیش‌بنی سازمان ملل درباره بحران‌های آتی جهان/" لیبی در آستانه تجزیه است"

تیمی از کارشناسان سازمان ملل که مسوول تهیه گزارشی از فجایع قریب‌الوقوع انسانی در جهان هستند، نسبت به وقوع بحران‌های گسترده‌ در سراسر جهان از بروندی گرفته تا افغانستان ظرف شش ماه آینده هشدار دادند و اعلام کردند که بحران‌های منطقه 1.9 میلیون تن را محتاج کمک‌های انسانی خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، سازمان ملل در ارزیابی صریح در قالب گزارشی که اواسط سال جاری منتشر شد با هشدار نسبت به این مساله اعلام کرد که لیبی در آستانه تجزیه شدن است و احتمالا در کشور بروندی شاهد کودتایی دیگر باشیم و افراط‌گرایان اراضی کشورهای افغانستان و مالی را تصرف کنند و در اتیوپی غذای کافی برای مقابله با خشکسالی وجود نداشته باشد.

در ادامه این گزارش آمده است: سازمان ملل در لیبی برای توافق سیاسی و اتحاد دو دولت درگیر تلاش می‌کند. شکست در تحقق این هدف به احتمال زیاد باعث اختلاف و شکاف میان دولت طبرق (که از سوی جامعه جهانی به رسمیت شناخته می‌شود) و ارتش شده و فضا را برای کنترل نظامیان بر امور کشور فراهم می‌کند.

در گزارش سازمان ملل آمده است، در غیاب یک دولت قانونی احتمال دارد لیبی با جنگ داخلی مواجه شود که با سرعت گسترش یافته و هیچ‌گونه فرصتی برای ایجاد ثبات یا دستیابی به راه‌حلی سیاسی در آینده باقی نگذارد.

در گزارش مذکور درباره آفریقا نیز پیش‌بینی شده که نیجریه و کشورهای همسایه آن برای مبارزه با کشتار گروه تروریستی بوکوحرام تلاش کنند و ارتش‌های این کشورها خود جرائم بوکوحرام را ادامه دهند.

در ادامه این گزارش آمده است جدا از گروه بوکوحرام ارتش‌های منطقه نیز حقوق بشر را در مورد شهروندان نقض می‌کنند که از جمله آن کشتار غیرقانونی، بازداشت دولتی، شکنجه و تجاوز است.

طبق گزارش سازمان ملل امکانات کافی برای حفظ صلح در مالی و تامین امنیت در جمهوری آفریقای مرکزی وجود نخواهد داشت و هنوز کمک‌های بشردوستانه از کمبود و محدودیت منابع مالی و خطرات امنیتی رنج می‌برند. به عنوان مثال در افغانستان بیمارستانی وابسته به سازمان پزشکان بدون مرز در ماه گذشته هدف حمله هوایی آمریکا قرار گرفت و این حمله نشان می‌دهد که رفت و آمد برای کارکنان این سازمان دشوارتر خواهد شد.

در این گزارش در مورد بحران اوکراین تنها اعلام شده که شدت این بحران احتمالا کاهش یافته و یا در بدترین حالت به دلیل مشغولیت روسیه در سوریه، این بحران به حالت فعلی باقی بماند.

احتمال دارد که خطرات سیاسی که در گزارش ذکر شده باعث افزایش تعداد نیازمندان به کمک‌های بشردوستانه در جهان شود و تعداد آنها به 1.9 میلیون تن برسد اما این تعداد همچنان نسبت به آسیب‌دیدگان حوادث طبیعی کم است به نحوی که پیش‌بینی می‌شود پدیده آب و هوایی جدیدی که با سیل همراه خواهد بود در منطقه شاخ آفریقا، 500 هزار تن را به کمک‌های انسانی نیازمند سازد و 4.1 میلیون تن دیگر در جزایر جنوب اقیانوس آرام و جنوب قاره آفریقا را در معرض خطر قرار دهد.

انتهای پیام

کد N1016510

وبگردی