آفتاب

موافقت ارتش و شورشیان سودان جنوبی با استقرار نیروی مشترک در پایتخت

موافقت ارتش و شورشیان سودان جنوبی با استقرار نیروی مشترک در پایتخت

ارتش و نیروهای شورشی سودان جنوبی موافقت کردند تا یگان‌های نظامی مشترکی را در پایتخت این کشور مستقر کنند؛ اقدامی که یکی از مراحل مهم در توافق صلح با هدف پایان دادن به دو سال جنگ محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگززاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری فرانسه، هر دو طرف درگیر بارها یکدیگر را عامل نقض توافق صلح 26 اوت سال جاری میلادی دانستند که هشتمین توافق صلح میان آنها محسوب می‌شود.

علی‌رغم ادامه درگیری‌ها، ارتش و نیروهای شورشی در سودان جنوبی قراردادی را در اتیوپی امضا کردند تا بخش‌های نظامی مهم این توافق صلح را مشخص کنند. این بخش‌ها شامل تعداد نیروهایی است که هریک از دو طرف باید در جوبا، پایتخت سودان جنوبی مستقر کنند.

بر اساس این قرارداد، اجازه داده شده تا به طور کلی 4830 نیرو در داخل جوبا حضور داشته باشند. دو سوم از این نیروها یعنی 3420 تن نیروهای دولتی هستند درحالی که 1410 تن دیگر را نیروهای شورشی تشکیل می‌دهند. این نیروها شامل گارد مشترک، پلیس نظامی و یگان‌های سرویس امنیت ملی خواهند بود.

غیرنظامی کردن جوبا که تحت کنترل دولت است و اجازه بازگشتن ریک مچار، رهبر شورشیان و همراهانش یکی از مفاد کلیدی این توافق صلح محسوب می‌شود.

سیوم مسفین، میانجی‌گر ارشد از بلوک منطقه‌ای "ایگاد" بر امضای این توافق نظارت داشت. طرفین درگیر همچنین موافقت کردند تا یگان‌های پلیس مشترک متشکل از 3000 نیرو در جوبا و 800 نیرو در هریک از شهرهای مهم از جمله بنتیو، مالاکال و بور مسقر کنند. تعداد نیروی حاضر در این یگان‌ها میان هر دو طرف تقسیم شده است.

البته هنوز چارچوب زمانی مشخصی برای اسقرار این نروها تعیین نشده است.در دسامبر سال 2013 میلادی هنگامی که سالوا کر، ریک مچار، معاون وقت خود را که شش ماه قبل اخراج کرده بود به توطئه برای انجام یک کودتا متهم کرد، سودان جنوبی گرفتار آشوب و درگیری‌های خونین شد. این درگیری‌ها جان ده‌ها هزار تن را گرفته و کشور را از نظر قومی دچار دودستگی کرده است.

انتهای پیام

کد N1016348

وبگردی