آفتاب
/اخبار عراق/

80 درصد الانبار در کنترل ارتش عراق/ وزیر دفاع: آزادی نزدیک است

80 درصد الانبار در کنترل ارتش عراق/ وزیر دفاع: آزادی نزدیک است

همزمان با اعلام خبر آزادسازی 80 درصد از استان الانبار از اشغال تروریست‌های داعش، وزیر دفاع عراق از پایان قریب‌الوقوع عملیات آزادی الانبار خبر داد. همچنین فرمانده پلیس الانبار اعلام کرد ظرف چند ساعت آینده شاهد پیروزی‌های بزرگی در این استان خواهیم بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری روسی اسپوتنیک، وزارت دفاع عراق در بیانیه‌ای به نقل از خالد العبیدی، وزیر دفاع این کشور اعلام کرد که وی شب گذشته کنفرانسی را با حضور استاندار الانبار ، نماینده فرمانده کل نیروهای مسلح این کشور ، رئیس ستاد ارتش، مشاوران و معاونان وی و نیز فرماندهان نیروهای مسلح، برای بررسی عملیات فعلی آزادسازی الانبار، پشتیبانی نیروی هوایی و جنگنده‌های ارتش از یگان‌های زمینی و نیز نقش ارتباطات در این نبرد برگزار کرد.

العبیدی گفت: در نبردهای آزادسازی الانبار پیشرفت‌های زیادی حاصل شده و پیروزی در این نبرد و محاصره کامل رمادی نزدیک است.

وی افزود: عملیات نظامی در تمامی محورها تا پیروزی فوری بر داعش و آزادی کامل خاک عراق بدون توقف ادامه خواهد داشت.

نیروهای عراقی با حمایت جنگنده‌های ائتلاف آمریکایی ضدداعش در مناطق مختلف وارد نبردی برای آزادسازی استان الانبار و تمامی استان‌های تحت اشغال داعش شده‌اند.

هادی رزیج، فرمانده پلیس استان الانبار نیز از پیشروی گسترده نیروهای امنیتی در نبرد پاکسازی محورهای شهر رمادی و کشته شدن ده‌ها داعشی خبر داد و تاکید کرد که طی ساعت‌های آتی شاهد پیروزی گسترده این نیروها خواهیم بود.

رزیج اظهار داشت: تمامی نیروهای امنیتی با حمایت جنگنده‌های ائتلاف به شکل گسترده‌ای در نبردهای پاکسازی مناطق البوفراج و منطقه پشت پل البوفراج واقع در شمال رمادی پیشروی کرده و نیروهای زمینی در بخش شرقی استان الانبار نفوذ کرده‌اند. همزمان درگیری‌ها با تروریست‌ها در محورهای جنوبی و غربی الرمادی ادامه دارد.

فرمانده پلیس الانبار نیز از آزادی کامل منطقه "السبعه‌کیلو" واقع در غرب رمادی و کشته شدن نزدیک 100 داعشی خبر داد و اعلام کرد: عملیات نظامی گسترده‌ای در استان در حال انجام است، گرچه این عملیات به دلیل کمین‌های دشمن و مین‌هایی که در طول مسیر کار گذاشته، با کندی مواجه شده اما این عملیات ادامه دارد. استحکامات نظامی آمریکا، مشاوران نظامی و هلی‌کوپترهای آپاچی به پایگاه عین‌الاسد در این استان رسیده است.

از سوی دیگر فرمانده عملیات الانبار اعلام کرد که نیروهای امنیتی به مرکز فرماندهی عملیات شمال استان نزدیک شده‌اند و بر اثر بمباران ائتلاف آمریکایی 15 داعشی کشته شدند.

در رمادی، نیروهای ارتش و نیروهای مقابله با تروریسم و عشایر عراقی به سمت مرکز شهر پیشروی کرده و صدها داعشی را تحت محاصره خود درآوردند. همچنین عملیات آزادسازی منطقه "البوحیاه" واقع در شرق شهر حدیثه آغاز شد در حالی که عملیات آزادسازی الکرمه واقع در شرق فلوجه ادامه دارد.

در شمال غرب عراق، پیشمرگ‌ها نیروهای خود را در سنجار مستقر کرده و آنها را برای آغاز حمله به شهر سنجار آماده کردند. این در حالی است که جنگنده‌های ائتلاف پایگاه‌های داعش را به شدت بمباران کردند. آرامش فعلی میادین نبرد در حقیقت آرامش مورد انتظار است و فرماندهان عملیات‌های میدانی منتظر و آماده‌باش دریافت دستور آغاز حمله احتمالی هستند.

کنترل ارتش عراق بر 80 درصد استان الانبار

از سوی دیگر، یحیی رسول، سخنگوی نیروهای مشترک عراقی اعلام کرد که نیروهای مسلح این کشور موفق به آزادسازی 80 درصد استان الانبار شده‌اند.

وی تاکید کرد که نیروهای عراقی اکنون شهر الرمادی را که از مه گذشته در کنترل داعش بود از دو جهت شمال و جنوب تحت محاصره خود قرار داده‌اند.

رسول اظهار داشت: در محور شمالی نیروهای عراقی تا پل البوفراج را در کنترل خود دارند اما محور جنوبی به طور کامل در کنترل نیروهای امنیتی است.

سخنگوی نیروهای مشترک عراق با اشاره به اینکه یگان‌های نظامی طبق نقشه‌هایی که فرماندهان ارشد نظامی تعیین کرده‌اند عمل می‌کنند، گفت: مناطق بسیاری پاکسازی شده و تعداد زیادی مین در سطح استان خنثی شده است.

از سوی دیگر، فرماندهی تیپ هشت ارتش عراق از کشته شدن یکی از فرماندهان داعش به نام "طالب جوبر" با 20 تن از همراهانش در اثر بمباران توپخانه‌ای در گذرگاه البو شجل واقع در شمال غرب فلوجه خبر داد.

پیش از این فرماندهی کل نیروهای مشترک عراق از ساکنان شهر الرمادی خواسته بود به دلیل عملیات نظامی شهر را فوراً ترک کنند اما اکنون دوباره از ساکنان این شهر دعوت شد به خانه‌های خود بازگردند.

منابع امنیتی اعلام کردند: در حمله داعش به شهر البرس واقع در شمال عراق چهار تن از نیروهای کرد و نیز چهار داعشی کشته شدند.

به گفته منابع مذکور یک عامل انتحاری در نزدیکی ایست بازرسی خود را منفجر کرد تا مسیر برای سه افراطی دیگر باز شده و آنها به ساختمان دولتی شهر راه یابند.

این منابع افزود: شبه‌نظامیان مسلح مدت کوتاهی کنترل ساختمان را در دست داشتند و دفتر شهردار شهر البرس را اشغال کرده و به سمت نیروهای امنیتی کردی که ساختمان را محاصره کرده بودند، تیراندازی کرده و بمب پرتاب می‌کردند.

انتهای پیام

کد N1016338

وبگردی