آفتاب

نگرانی هند از فروش تسلیحات روسیه به پاکستان

نگرانی هند از فروش تسلیحات روسیه به پاکستان

براساس گزارش رسانه‌ها، وزیر دفاع هند در جریان سفری دو روزه به مسکو مساله پاکستان و نگرانی‌های هند درباره قراردادهای اخیر فروش سلاح از جانب روسیه به پاکستان را مطرح کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه اکونومیک تایمز، مانوهار پاریکار، وزیر دفاع هند که اخیراً با سرگئی شویگو، همتای روس خود در چهارچوب کمیسیون بین دولتی همکاری فنی و نظامی دیدار کرد با مقام‌های روسیه عمدتاً درباره پروژه‌های نظامی مشترک مثل هواپیماهای حمل‌ونقل متوسط و برنامه تولید جنگنده‌های نسل پنجم بحث کرده اما در عین حال نگرانی‌های هند در روابط نظامی رو به گسترش روسیه و پاکستان را نیز مطرح کرده است.

با وجود آنکه هند شراکت خود با روسیه را راهبردی و آزمون‌پس‌داده می‌داند و به رغم انتخاب محصولات نظامی غربی، شاهد کاهش روابط با مسکو نیست اما از بابت فروش تجهیزات پیشرفته نظامی روسیه به پاکستان ناخرسند است.

در حالی که ارتش هند فروش اخیر هلی‌کوپترهای روسیه Mi-35 به پاکستان را دارای تبعات امنیتی نمی‌داند اما این قرارداد یک قرارداد مهم است زیرا نخستین تجهیزات رزمی است که روسیه به پاکستان می‌فروشد.

همچنین نگرانی‌های بیشتری نیز درخصوص مذاکرات پاکستان به منظور خرید جنگنده‌های سوخو Su-35 از روسیه ایجاد شده است. این جنگنده پیشرفته‌تر از ناوگان جنگنده سوخوی Su-30 در اختیار ارتش هند است. با وجود آنکه مسکو این مساله را رد کرده که در راستای امضای قرارداد فروش این جنگنده‌ها به پاکستان است اما گمان برده می‌شود که پاکستان برای خرید آنها درخواست رسمی داده است که این نخستین گام در پروژه خرید تجهیزات نظامی از روسیه است.

هند همچنین به دنبال آن است که پاکستان و روسیه درباره نخستین رزمایش نظامی مشترک خود شفاف‌سازی کند.

پس از سفر وزیر دفاع پاکستان به مسکو در ماه آوریل گزارش‌هایی درباره رزمایش مشترک نظامی دو کشور منتشر شد.

انتهای پیام

کد N1016231

وبگردی