آفتاب

نشست وزیران دفاع آ.سه.آن، آمریکا و چین بدون بیانیه‌ای مشترک

نشست وزیران دفاع آ.سه.آن، آمریکا و چین بدون بیانیه‌ای مشترک

اختلافات بر سر ادعاهای ارضی چین در دریای چین جنوبی امروز (چهارشنبه) به نشست مشترک وزیران دفاع آمریکا و چین و دیگر کشورهای عضو اجلاس آ.سه‌.آن در مالزی کشیده شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، در جریان این نشست، چین تاکید کرده که این گروه در اعلامیه مشترک خود هیچ‌گونه اشاره علنی به آب‌های راهبردی دریای چین جنوبی نکند تا وحدت خود را به نمایش عمومی بگذارد.

یک مقام آمریکایی بلندپایه که همراه با اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا در این سفر در کوالالامپور مالزی بود، گفت: طرح انتشار بیانیه مشترک به دلیل اختلافات با چین و دیگر کشورهای آسیایی درخصوص مساله دریای چین جنوبی لغو شده است.

یک مقام مالزیایی نیز که کشورش میزبان این مذاکرات است تایید کرد که بیانیه مشترک این اجلاس لغو شده و قرار است به جای آن بیانیه رئیس اجلاس منتشر شود.

مقام آمریکایی نیز که نام خود را فاش نساخت، گفت: چین که مثل آمریکا عضو اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آ.سه.آن) نیست اما در نشست وزرای دفاع به عنوان شریک دعوت شده، اصرار دارد که در بیانیه عمومی پایانی این نشست هیچ اشاره‌ای به مساله دریای چین جنوبی نشود. آمریکایی‌ها استدلال کردند که بهتر است به جای انتشار بیانیه‌ای که مساله دریای چین جنوبی از آن حذف شود اصلا هیچ بیانیه مشترکی از آن منتشر نشود.

اشتون کارتر قرار است اواخر امروز یک کنفرانس خبری در مالزی برگزار کند.

وی همچنین قصد دارد روز پنجشنبه از ناو آمریکایی تئودور روزولت در حالی که در دریای چین جنوبی در نزدیکی سواحل مالزی سفر می‌کند بازدید کند.

کارتر قصد دارد در این بازدید همتای مالزیایی خود را نیز با خود بیاورد.

کارتر سه‌شنبه شب با چانگ وان کوآن، همتای چینی خود دیدار کرد و مقامات آمریکایی گفتند که چانگ در این ملاقات انتقادهای دولت چین از تحرکات دریایی آمریکا در دریای چین جنوبی را تکرار کرده است.

انتهای پیام

کد N1016230

وبگردی