آفتاب
نسخه جدید بودجه نظامی آمریکا ارائه شد؛

کاهش ۵ میلیارد دلاری هزینه‌ها/عدم تعطیلی زندان گوانتانامو

کاهش ۵ میلیارد دلاری هزینه‌ها/عدم تعطیلی زندان گوانتانامو

قانونگذاران آمریکایی نسخه جدیدی از بودجه نظامی کشور ارائه داده اند که در آن علاوه بر کاهش ۵ میلیارد دلاری هزینه ها، هیچ تدبیری برای تعطیلی زندان گوانتانامو اتخاذ نشده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دیفنس وان، کمیته نیروهای مسلح مجالس نمایندگان و سنای آمریکا برای کاهش ۵ میلیارد دلاری بودجه نظامی آمریکا به توافق رسیدند. به این ترتیب بودجه نظامی آمریکا که قرار است این هفته برای تایید به کنگره ارسال شود، از ۶۱۲ میلیارد دلار به ۶۰۷ میلیارد دلار خواهد رسید. این مقدار کاهش حدود ۱۰۰ برنامه نظامی آمریکا را متاثر خواهد کرد.

نکته جالب توجه آنکه درست چند روز پس از اعلام تصمیم کاخ سفید مبنی بر اعزام شماری از نیروهای عملیات ویژه آمریکا به شمال سوریه، کنگره تصمیم گرفت تا مبلغ ۲۵۰ میلیون دلار از بودجه ۱ میلیارد دلاری را که «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا برای مبارزه با تروریسم در نظر گرفته، کاهش دهد. از سوی دیگر قرار شده بودجه ۵۳۱ میلیون دلاری که برای آموزش به گروه های معارض سوری در نظر گرفته شده بود، به ۱۲۵ میلیون دلار کاهش پیدا کند.

از دیگر نکات قابل توجه در بودجه نظامی پیشنهاد شده از سوی کنگره می توان به عدم تغییر لحن نگارشی در خصوص زندان گوانتانامو اشاره کرد. در این نسخه نیز قوانین سفت و سختی برای انتقال زندانیان در نظر گرفته شده و به این ترتیب پیش بینی می شود بستن این زندان که از وعده های انتخاباتی اوباما بوده است، با چالش جدی مواجه شود.

ناگفته نماند که اوباما ماه گذشته بودجه نظامی پیشنهاد شده از سوی کنگره را به دلیل محدودیت های اعمال شده بر نحوه تعطیلی زندان گوانتانامو و همچنین اختلاف بر سر نحوه استفاده از بودجه جنگی با هدف ممانعت از کاهش هزینه های اجباری، وتو کرد.

با این حال، کاخ سفید هنوز به نسخه جدیدی که از سوی دو مجلس سنا و نمایندگان ارائه شده، واکنشی نشان نداده و معلوم نیست که آیا اوباما به دلیل سخت گیری اتخاذ شده در قبال زندان گوانتانامو آن را وتو خواهد کرد یا خیر.

تغییرات بودجه باید پیش از تاریخ ۱۱ دسامبر به تصویب کنگره برسد در غیر این صورت دولت آمریکا به تعطیلی کشانده خواهد شد.

کد N1016094

وبگردی