آفتاب

توضیحات ژنرال آلن دربارۀ الگوی جدید مقابله با داعش در عراق

توضیحات ژنرال آلن دربارۀ الگوی جدید مقابله با داعش در عراق

واحد مرکزی خبر نوشت: نماینده اوباما ضمن تاکید بر فراگیرشدن ترکیب تشکیلات امنیتی عراق، تاکید کرد در آزادسازی مناطق سنی عراق از دست تروریسم داعش از الگوی مرکب شیعی-سنی استفاده می شود.

ژنرال جان آلن (John Allen) نماینده ویژه باراک اوباما در ائتلاف جهانی علیه گروه داعش در سخنانی در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا درباره راهبرد آمریکا در خاورمیانه در چند روز پیش گفت:«ما از تجربه اقدامات خود در آزادی شهر تکریت در استان صلاح الدین عراق از دست گروه (تکف داعش درس گرفته ایم و از این درسها درباره عملیات الرمادی استفاده می کنیم.

وی افزود: ما امیدوار بودیم دولت عراق شمار قابل توجهی از سنی ها را وارد تشکیلات امنیتی و ارتش این کشور کند اما این کار انجام نشده است. درواقع، شرایط در عراق برای انجام شدن این کار به اندازه کافی مهیا و مساعد نیست. استاندار استان الانبار عراق فردی سنی است و درعین حال، وی از اقدامات حیدرالعبادی در این زمینه بسیار حمایت می کند. رئیس پلیس الانبار برای جمع کردن مجدد نیروهای سنی پلیس این استان تلاشهای بسیار زیادی انجام داده است. به این نیروها آموزش داده شده و تجهیزات لازم در اختیار آنها قرار داده شده است.

وی بیان داشت: این نیروها در کنار نیروهای قبیله ای الانبار فعالیت می کنند تا پس از آزادشدن و پاکسازی الرمادی وارد این منطقه شوند و امنیت این منطقه را تامین کنند و مانع از ظهور مجدد داعش در این منطقه شوند. اما درمجموع باید توجه داشت به علت نوع ترکیب جمعیتی عراق (اکثریت شیعی) ، شاهد حضور پررنگ تر شیعیان در عملیات پاکسازی و ازادسازی الرمادی خواهیم بود. اما درعین حال، نیروهای پلیس و قبایل سنی الانبار آماده می شوند تا بلافاصله پس از آزادسازی الرمادی شوند و امنیت این منطقه را تامین کنند. ما این روند را براساس عملیات آزادسازی تکریت، را در پیش گرفته ایم و از عملیات تکریت در این زمینه درس گرفته ایم. ما تلاش می کنیم این تجربه را در الرمادی به کار بگیریم. این کار دشوار است. اما به هرحال در این مسیر حرکت می کنیم.»

وی در ادامه افزود :«نیروهای بسیج مردمی شیعی در عراق بسیار فعال هستند. آنها براساس فتوای آیت ا... العظمی علی سیستانی در سال گذشته برای مقابله با گروه (تکفیری-صهیونیستی) داعش وارد عمل شده اند. نیروهای امنیتی عراق و نیروهای بسیج شیعی در این کشور توانستند در عملیات تکریت با یکدیگر همکاری کنند و این شهر را از عناصر داعش پاکسازی کنند. حالا ما از همین تجربه برای آزادسازی الرمادی از دست عناصر داعش استفاده می کنیم. ما از نیروهای شیعی برای پاکسازی الرمادی بهره می گیریم و بلافاصله پس از آنها، نیروهای سنی از پلیس و قبایل الانبار وارد عمل می شوند تا امنیت این منطقه را تامین کنند و مقدمات لازم برای بازگشت سنی های ساکن الرمادی را مهیا کنند. دولت عراق که دولتی شیعی است همکاری های بین نهادی را شکل داده است تا خدمات اصلی و اساسی موردنیاز مردم الرمادی بار دیگر برقرار شود.»

5252

کد N1016082

وبگردی