آفتاب

«رستم و اسفندیار» در راهند

«رستم و اسفندیار» در راهند

شکرخدا گودرزی، نمایشی درباره‌ی «رستم و اسفندیار» را پس از اجرا در جشنواره‌ی تئاتر فجر به تالار اصلی تئاترشهر می‌برد.

این کارگردان و پژوهشگر تئاتر در گفت‌وگویی با خبرنگار تئاتر ایسنا بیان کرد:‌ مدتی است مشغول تمرین نمایش «راه مهر، راز سپهر» هستیم که نگارش آن از سال 92 آغاز شد و آخرین بازنویسی آن را خرداد امسال به پایان رساندم.

گودرزی گفت: این نمایشنامه برداشتی از داستان «رستم و اسفندیار» شاهنامه است که با یک رویکرد امروزی و معاصر در نوع نگاه، اجرا می‌شود.

او با اشاره به اینکه محمد صادقی و نوید گودرزی در این نمایش دو نقش رستم و اسفندیار را بازی می‌کنند، افزود: یکی از بهترین داستان‌های شاهنامه داستان رستم و اسفندیار است که در آن دو پهلوان با ویژگی‌های خوب مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند. دو پهلوانی که یکی قهرمان دینی است و دیگری قهرمان ملی که البته نوع نگاه قهرمان دینی داستان به دین، با قهرمان دیگری که ملی و دینی است، تفاوت دارد و همین باعث شده این داستان مورد توجه قرار گیرد.

وی با تأکید بر اینکه این داستان ظرفیتی دارد که آن را به یک منشور تمام عیار اخلاقی تبدیل کرده است، ادامه داد: داستان «رستم و اسفندیار» حماسه‌ای عظیم است که به تعبیر من می‌توان آن را یک حماسه عظیم اخلاقی دانست و به این ترتیب تلاش شده در این نمایش برداشت آزاداندیشانه‌ای در راستای کرامت انسانی ارائه شود.

شکرخدا گودرزی با اشاره به سازوکار سلطنتی و موروثی در کشور ما که پیش از انقلاب وجود داشت و موضوع جانشینی پادشاهان که خون‌های زیادی برای آن ریخته شده و از جمله مباحث مهم در طول تاریخ است، اظهار کرد: موضوع مهم دیگری که در این نمایشنامه مورد توجه قرار گرفته، ویژگی فتوت و آیین پهلوانی است، چرا که به نظر می‌رسد این داستان در خود شاهنامه نیز به بخش پایانی پهلوانی که پس از ان تاریخ شروع می‌شود، نزدیک می‌شود.

او خاطرنشان کرد: تمام ظرفیت‌هایی که در این قصه وجود دارد برای پروراندن یک امر نمایشی مناسب بود و باعث شد با رویکردی امروزی در نوع نگاه سراغ آن بروم.

به گفته وی؛ در این نمایش محمد صادقی (رستم)، کاظم هژیرآزاد (پَشوتن برادر اسفندیار)، نوید گودرزی (اسفندیار)، ساغر عزیزی (مادر اسفندیار)، محمد ساربان (گشتاسب پدر اسفندیار)، مجید جعفری (جاماسب وزیر گشتاسب)، مانلی حسین‌پور (ماه‌چهر)، بهزاد جاودان‌فر (سیمرغ)، مهدی علی‌نژاد (پیک) و رضا جعفری (بهمن پسر اسفندیار) بازی می‌کنند.

گودرزی همچنین فرشته لیوانی و نیما گودرزی را به عنوان دو خنیاگر نمایش «راه مهر، راز سپهر» معرفی کرد.

این کارگردان علاوه بر این اضافه کرد: رایزنی‌هایی برای اجرای عمومی این نمایش با مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی و مدیر تئاترشهر صورت گرفته و سال آینده احتمالا این نمایش در سالن اصلی تئاترشهر به صحنه خواهد رفت.

دیگر عوامل اجرایی نمایش «راه مهر، راز سپهر» عبارتند از: دستیار کارگردان: میلاد حسینی، منشی صحنه: لیلا صوفی، مدیر تولید و دستیار کارگردان: نیما گودرزی، مجری طرح: هادی کرمی، طراح لباس: مژگان عیوضی، طراح صحنه: فریبرز قربان‌زاده، عکاس: امیر خدامی و آهنگساز: بهزاد عبدی.

انتهای پیام

کد N1015986

وبگردی