آفتاب
/صداقت؛ اعتماد و اعتبار/

شعار ایسنا در نمایشگاه مطبوعات حرفه‌ای است

شعار ایسنا در نمایشگاه مطبوعات حرفه‌ای است

یک استاد ارتباطات و روزنامه‌نگاری با تاکید بر اینکه سه‌گانه درستی، صداقت و نگاه کارشناسی، اعتماد و اعتبار سرمایه به حساب می‌آید، اسلوگان ایسنا با عنوان «صداقت؛ اعتماد و اعتبار» در نمایشگاه امسال مطبوعات را رویکردی حرفه‌ای دانست.

مجید رضاییان - استاد دانشگاه و پژوهشگر ژورنالیزم - در گفت‌وگویی با خبرنگار بخش رسانه ایسنا، درباره‌ی لزوم رعایت اصل صداقت در اخبار رسانه‌ها و همچنین پرهیز از دروغ‌گویی و دروغ‌نویسی در خبر و اینکه این امر می‌تواند چه آثار مخربی بر اعتماد مخاطب داشته باشد، نکاتی را یادآور شد.

او تصریح کرد: پیش از صداقت، مبنای اصلی در روزنامه‌نگاری درستی روایت رویداد است. این اصل به ما یادآور می‌شود که ما اطلاعات و فکت‌های موجود در واقعیت پیرامونی و آنچه که در رویداد نهفته است را به خوبی بشناسیم و در این زمینه، جدای از اطلاعات طولی، اطلاعات افقی، شامل اطلاعات موازی و حاشیه را بر متن بیفزاییم.

وی با تأکید بر گام دوم یادآور شد: در این هنگام روزنامه‌نگار موظف است پس از اطمینان به درستی رویداد در انعکاس آن، صداقت را سر لوحه کار خود قرار دهد. صداقت گوهری است که می‌تواند اعتماد مخاطب به رسانه‌ها را رقم زند.

نویسنده کتاب «تیترنویسی» در عین حال تاکید کرد: در گام سوم، در دنیای پر از اطلاعاتی که مخاطبان قرار گرفته‌اند، نگاه کارشناسانه و واکاوی رویداد یک اصل انکارناپذیر است، زیرا امروزه روزنامه‌نگاران با عنوان «روزنامه نگار- کارشناس» به رسمیت شناخته شده و هویت می‌یابند.

رضاییان افزود: به خاطر داشته باشیم که درست‌نویسی، راستگویی و واکاوی صحیح یک روایت عناصر سه گانه‌ای است که هر رسانه برای داشتن اعتماد و به دست آوردن اعتبار به آن نیاز دارد. درست نویسی یعنی اینکه رویداد به درستی منعکس شود، اطلاعات، صحیح به دست بیاید و هیچ کم و کاستی در آن رویداد نباشد.

وی در تحلیل راستگویی به عنوان یک پایه مهم و رکن اساسی روزنامه‌نگاری یادآور شد: رسانه‌ها در نوع ارائه اطلاعات آزادند؛ یعنی حق دارند اطلاعات را بچینند؛ اما راستگویی در چیدمان اطلاعات، یک رکن اساسی محسوب می‌شود. به نوعی که در چیدمان خبر، نباید به نوعی برجسته‌سازی شود که خلاف صداقت و راستگویی نهفته در رویداد، دربیاید. باید چیدمان اطلاعات به نوعی باشد که بخشی از اطلاعات نادیده گرفته نشود و اصل رویداد، به اصطلاح خلاف جلوه نکند.

این پژوهشگر ژورنالیزم، در پایان با بیان اینکه تخصص و تحلیل در اطلاعات نیز رکن اساسی رسانه‌ها و حرفه مطبوعات است، تاکید کرد: روزنامه‌نگاران در حال حاضر بدون تسلط و کارشناسی به رسمیت شناخته نمی‌شوند؛ یعنی یک روزنامه‌نگار موظف به تسلط در حوزه‌ی کاری خویش است. در حال حاضر عکاس‌ها هم به تناسب تخصص حوزه‌ی کاری خودشان به رسمیت شناخته می‌شوند، به طوری که فتوژورنالیزم در دنیا جدای از فرم‌گرایی، مثلاً عکس خبری، عکس غیر خبری به سمت عکس‌های خبری و غیر خبری موضوعی پیش رفته است و این نشان می‌دهد که تخصص و نگاه کارشناسی همه وجود روزنامه‌نگاری را دربرگرفته است.

انتهای پیام

کد N1015742

وبگردی