آفتاب
در گفت‌و‌گو با ایسنا

سردبیر «الدیار»: رفتن اسد اوضاع را پیچیده‌تر می‌کند / نتانیاهو اعتقادی به صلح ندارد

سردبیر «الدیار»: رفتن اسد اوضاع را پیچیده‌تر می‌کند / نتانیاهو اعتقادی به صلح ندارد

سردبیر روزنامه الدیار اردن عنوان داشت که حضور ایران در کنفرانس وین شروع خوبی برای مشارکت این کشور در حل بحران‌های منطقه است و حضور آن در واقع به منزله به رسمیت شناختن دیرهنگام نقش سیاسی و تاثیرگذار ایران در مسائل خاورمیانه به ویژه بحران سوریه از سوی آمریکا و اروپاست.

محمد السلامه، سردبیر روزنامه الدیار اردن در مصاحبه با خبرنگار سرویس بین‌الملل خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در پاسخ به سوالی پیرامون ارزیابی وی از اوضاع خاورمیانه به ویژه در سوریه و اینکه آیا مشکلات سوریه با رفتن اسد حل می‌شود یا خیر گفت: اوضاع خاورمیانه به سمت انفجار پیش می‌رود و جنگ‌های لیبی، یمن، سوریه و عراق تهدید به یک رویارویی منطقه‌ای عمیق‌تر می‌کند و با خود ابرقدرت‌هایی را که به صورت علنی در دو جنگ سوریه و عراق وارد شده‌اند، همراه می‌سازد. در نتیجه شکست نشست اخیر وین به دلیل اصرار عربستان، ترکیه و قطر برای حذف بشار اسد (رئیس‌جمهور سوریه) در هر راهکار سیاسی آتی و همچنین دودستگی اروپا و روسیه پیرامون این مساله و مخالفت ایران با آن منجر شد که اوضاع میدانی در سوریه شدیدتر شود. در اینجا کاملا آشکار است که طرف‌هایی سرنوشت سوریه و مبارزه با تروریسم را منوط به رفتن شخص بشار اسد کرده‌اند.

رفتن اسد اوضاع منطقه را پیچیده می‌کند

محمد السلامه ادامه داد: رفتن اسد اوضاع را پیچیده‌تر می‌کند و به تنش در سوریه دامن می‌زند و نمونه‌های این امر چه در لیبی یا در یمن آشکار است. این امر به مردم سوریه برمی‌گردد که در مورد رفتن یا ماندن اسد تصمیم بگیرند نه طرف‌های ذی‌ربط در مذاکرات وین. اما ائتلاف ترکیه‌ای که همان موضع فرانسه را مطرح می‌کند و موضع آمریکا که شدت کمتری دارد می‌خواهد در مورد سرنوشت اسد تصمیم‌گیرنده باشد.

حضور ایران در کنفرانس وین اعتراف دیرهنگام آمریکایی و اروپایی به نقش موثر آن در خاورمیانه بود

سردبیر روزنامه الدیار اردن در پاسخ به این سوال که آیا حضور ایران در کنفرانس وین به معنای این است که جامعه بین‌الملل به این نتیجه رسیده که ایران یک قدرت منطقه‌ای است که نقش کارآمدی در منطقه دارد، تصریح کرد: حضور ایران در کنفرانس وین آغاز خوبی برای شرکت دادن این کشور در حل بحران‌های منطقه است و در واقع حضور ایران به منزله به رسمیت شناختن دیرهنگام نقش سیاسی و موثر آن در مسائل خاورمیانه به ویژه بحران‌های سوریه توسط آمریکا و اروپا است و از حالا به بعد نمی‌توان ایران و طرح‌های سیاسی‌اش را نادیده گرفت. طرف مقابل باید اهمیت این دیدارها در تبادل اندیشه‌ها و گفت‌وگوها برای رسیدن به راهکار مشترکی جهت پایان بحران‌های منطقه را درک کند.

جامعه بین‌الملل به این باور رسیده‌ که نمی‌توان نقش ایران را در معادلات منطقه حذف کرد

وی تاکید کرد: جامعه بین‌الملل (آمریکا و اروپا) به این باور رسیده‌ که ایران در معادلات منطقه جایگاه خاصی دارد و نمی‌توان آن را در حاشیه گذاشت و کنار زد چراکه ایران در جبهه‌های مقاومت در لبنان و غزه حضور دارد و در سوریه و یمن نیز به ایفای نقش می‌پردازد و دیدگاه مشخصی دارد که مبتنی بر اصول سیاسی برای حل مشکلات از طریق گفت‌وگوی سیاسی نه به حاشیه راندن و جنگ‌ها است. ایران بارها تکرار کرده است که تمایل دارد با محور ترکیه‌ای که شامل عربستان و قطر نیز می‌شود با هدف دستیابی به زمینه مناسبی برای پایان جنگ‌ها در منطقه و مقابله با تروریسمی که همگان را تهدید می‌کند و هیچ‌کس از آن مستثنی نیست، گفت‌وگو کند. ایران نقش سیاسی، امنیتی و دینی در منطقه دارد و این ابعاد سه‌گانه در هم گره خورده‌اند و باعث شده است که ایران آماج انتقادات شدیدی قرار بگیرد به ویژه اتهاماتی که علیه ایران مبنی بر شیعه کردن کشورهایی که در آنها شیعیان حضور دارند، مطرح می‌شود.

محمد السلامه گفت: ایران می‌خواهد تا این نگرانی دینی را از ذهن تمامی انسان‌ها بزداید اما نقش سیاسی ایران مورد استقبال دیگر کشوهاست و باید ایران در هرگونه مسائل منطقه مشارکت داده شود چراکه موقعیت جغرافیایی ایران در خاورمیانه و نقش اقتصادی و امکاناتی که در اختیار دارد این شایستگی را به ایران می‌دهد که شریک کارآمدی در تحرکات منطقه‌ای باشد و برخی اینگونه به ایران می‌نگرند که گویی ایران تمایل رهبری منطقه را دارد اما در مورد بعد امنیتی که مساله مهمتر است باید گفت که ایران در ممانعت از سقوط بغداد به دست داعش و سقوط اربیل توسط این گروه نقش داشت و همچنین در پایدار ماندن نظام سوریه ایفای نقش کرد. این مسائل باعث شده که ایران یک بازیگر استراتژیک نه فقط در سطح منطقه بلکه در سطح جهان باشد.

ایران باید رایزنی‌ها جهت تشکیل یک ائتلاف اسلامی، منطقه‌ای و جهانی آغاز کند

سردبیر روزنامه الدیار اردن تصریح کرد: ایران یک شریک سیاسی، امنیتی و دینی برای عراق، لبنان، سوریه و یمن است و توجه به این ابعاد سه‌گانه باعث می‌شود که امکانات ایران با تکیه بر خود دیده شود و ایران باید رایزنی‌ها جهت تشکیل یک ائتلاف اسلامی، منطقه‌ای و جهانی را برای دستیابی به راه‌حل‌هایی جهت پایان جنگ‌ها آغاز کند. ایران باید بداند که افزایش دامنه حضور دینی ایران به ضرر عرب‌های اهل تسنن این هشدار را به وجود می‌آورد که هشدار وقوع جنگ بلندمدتی را می‌دهد.

وی درخصوص انتفاضه فلسطین و آینده آن گفت: پس از اینکه مساله فلسطین در جایگاه دوم قرار گرفته بود در حال حاضر مساله فلسطین و راه‌حل‌های سیاسی مربوط به آن به نقشه جهان بازگشته است. مساله سوریه همچنان با توجه به حضور روسیه و همچنین جنگ در یمن در راس رخدادهای بین‌المللی قرار دارند اما پوشش رسانه‌ای ایران از انتفاضه فلسطین بهتر از پوشش‌دهی کشورهای عربی اهل تسنن بوده است. من معتقدم که راه‌حل‌های سیاسی با دولت اسرائیل غیرممکن است چراکه دولت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل به صلح اعتقاد ندارد. ادامه انتفاضه بهترین گزینه برای پس گرفتن حقوق فلسطینی‌هاست.

گفت‌وگو از خبرنگار ایسنا: سمیه رعیت

انتهای پیام

کد N1015649

وبگردی