آفتاب
کارخانه ای در گفتگو با مهر:

برچیدن سانتریفیوژها قبل از اخذ تضمینهای کافی خلاف فرمان رهبری است

برچیدن سانتریفیوژها قبل از اخذ تضمینهای کافی خلاف فرمان رهبری است

رئیس کمیته هسته ای مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اعلام آغاز عملیات کاهش تعداد سانتریفیوژها گفت: هرگونه اقدام برای برچیدن سانتریفیوژها قبل از اخذ تضمین‌های کافی، خلاف بند یک فرمان مقام معظم رهبری است.

ابراهیم کارخانه ای در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اعلام رئیس سازمان انرژی اتمی مبنی بر آغاز عملیات جمع‌آوری سانتریفیوژها در تاسیسات نطنز اظهار داشت: اخباری بدست ما رسیده که این کار با سرعت در تاسیسات نطنز در حال انجام است و در تاسیسات فردو نیز آغاز شده است.

وی با اشاره به ابلاغ نامه رهبر معظم انقلاب به رئیس جمهور و بیان الزامات ۹ گانه اجرای برجام، تصریح کرد: با توجه به اینکه تضمین های کافی و تصریح در رابطه با رفع کلیه تحریم ها از سوی رئیس جمهور آمریکا و اتحادیه اروپا داده نشده، لذا هر گونه اقدامی برای برچیدن سانتریفیوژها از تاسیسات هسته ای در این مقطع، برخلاف بند یک فرمان مقام معظم رهبری است.

رئیس کمیته هسته ای مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در بیانیه اخیر صادر شده از سوی اتحادیه اروپا با صراحت بر «تعلیق تحریم ها» تاکید شده و از واژه suspend به معنی «تعلیق» آن هم پس از راستی‌آزمایی آژانس استفاده شده است.

غیر از ۴.۵ دستور اجرایی رئیس جمهور آمریکا، هیچ جایی از «لغو» تحریمها صحبت نشده است

کارخانه ای گفت: در اعلامیه رئیس جمهور آمریکا نیز از واژه relief به معنی «کاهش» استفاده شده و در دستورات صادره از سوی وزیر امورخارجه آمریکا بر اساس تفویض اختیار اوباما نیز از برداشته شده موقت تحریم‌ها در نوبت های ۴ و ۶ ماهه صحبت شده است؛ به این ترتیب در بیانیه اوباما و اعلامیه اتحادیه اروپا بجز ۴.۵ دستور اجرایی رئیس جمهور آمریکا، هیچگاه از واژه «لغو» در رابطه با تحریم ها استفاده نشده، بنابراین ساختار کلی تحریم ها با اجرای برجام باقی خواهد ماند و این برخلاف بند یک فرمان رهبر معظم انقلاب است.

وی با اشاره به اظهارات سیدعباس عراقچی مذاکره کننده ارشد هسته ای کشورمان در برنامه گفتگوی ویژه خبری ۲۹ مهر گفت: آقای عراقچی در این برنامه اعلام کرد که یک گروه حقوقی در وزارت خارجه مشغول بررسی بیانیه اوباما و اتحادیه اروپا هستند که آیا آنچه را که مد نظر ما است تامین می کند یا خیر، اما تعجب‌آور است که با وجود اینکه این مسئله حتی از نظر خودشان هم محرز نشده، چطور اقدام به برچیدن سانتیرفیوژها می کنند؟.

رئیس کمیته هسته ای مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آیا از جهت حقوقی واژه suspend به معنای «تعلیق» و واژه waive به معنی چشم‌پوشی یا «توقف موقت»، مفهوم لغو تحریمها را که هدف جمهوری اسلامی از مذاکره بوده است، دارد؟! این‌ها در حالی است که تنها واژه terminate به معنی «لغو» شناخته می شود.

آمریکا عهدشکن است؛ عجولانه اقدام نکنید

کارخانه ای با اشاره به سابقه بدعهدی و عهدشکنی های مکرر آمریکا و قابل اعتماد نبودن دولت این کشور اظهار داشت: با توجه به اینکه فرمان مقام معظم رهبری نیز پس از صدور اعلامیه های اوباما و اتحادیه اروپا صادر شده و هیچگونه تصریح جدیدی هم از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا در رابطه با لغو تحریمها صورت نپذیرفته است، بنابراین هرگونه اقدامی قبل از تامین نظر مقام معظم رهبری، فاقد وجاهت قانونی است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به نامه ۲۱۳ نماینده مجلس به رئیس جمهور و تذکر کتبی ۲۰ نماینده به وی در این زمینه، لازم است این کار به سرعت متوقف شود و تا اخذ تضمین های کافی و تصریح در برداشته شدن و لغو تحریم ها، از هرگونه اقدام عجولانه جلوگیری شود.

کد N1015543

وبگردی