آفتاب
/گزارش-هافینگتون‌پست/

آمریکا و ترکیه در مسیر برخورد در سوریه

آمریکا و ترکیه در مسیر برخورد در سوریه

"رئیس‌جمهوری ترکیه تهدید کرده است که تمام تدابیر لازم برای جلوگیری از پیشروی کردهای سوریه در غرب رود فرات را به کار ببندد. از طرفی یگان‌های حفاظت مردمی (YPG) حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه (PYD) یکی از متحدان اصلی آمریکا در جنگ علیه داعش در سوریه است. حمله به این یگان‌ها، ترکیه و آمریکا را در روند برخورد قرار می‌دهد."

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته پایگاه خبری هافینگتون پست، آمریکا و حزب اتحاد دموکراتیک با جدیت به تعمیق همکاری خود ادامه می‌دهند و آغاز آن هم نبرد اکتبر 2014 در کوبانی بود. هواپیماهای جنگی آمریکا داعش را بمباران می‌کند و برای شبه‌نظامیان کرد محاصره‌ شده که از این شهر دفاع می‌کردند، سلاح می‌ریخت. شبه‌نظامیان کرد در سراسر این منطقه به یگان‌های حفاظت مردمی پیوسته‌اند که از جمله آنها می‌توان به پ.ک.ک اشاره کرد. حدود 40 درصد مدافعان کوبانی را زنان تشکیل می‌دهند.

یگان‌های حفاظت مردمی به شدت با انگیزه و نیروهای موثری در جنگ با داعش محسوب می‌شوند. آنها نیروهای زمینی ائتلاف چند ملیتی هستند. صالح مسلم، از روسای حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه و نماینده ویژه آمریکا در امور سوریه چندین دیدار در پاریس داشتند. گفت‌وگوهای فنی درباره هماهنگی در میدان‌های نبرد همچنان در جریان است.

ماه ژوئن هم آمریکا از تلاش‌های یگان‌های حفاظت مردمی موسوم به ی‌پ‌گ برای تصرف شهر استراتژیک تل‌ابیض در مرز ترکیه و سوریه حمایت کرد. پشتیبانی هوایی در بیرون راندن شبه‌نظامیان داعش از این شهر نقشی مهم داشت. شهرداری تل‌ابیض متشکل از کردها، عرب‌ها، ترکمان‌ها، ارمنی‌ها و سایرین است و اخیرا تصمیم گرفته تا به کانتون‌های کردی در شمال سوریه بپیوندد.

حال ی‌پ‌گ از "جیزیره" به سمت جرابلس در حرکت است. آمریکا اخیرا 50 تن مهمات در اختیار آنها و شبه‌نظامیان عرب گذاشته و آنها را برای نبرد آزادسازی شهر رقة از کنترل داعش آغاز کرده است.

کردهای سوریه در حال یکپارچه کردن دستاوردهای ارضی خود با هدف ایجاد منطقه امنیتی حائل در امتداد مرز ترکیه – سوریه هستند. قلمروی به هم پیوسته ی‌پ‌گ یک هدف استراتژیک مهم دارد. این مانع می‌شود که تروریست‌ها از ترکیه به سوریه بیایند. همچنین این محل پناهگاهی برای سوری‌های آواره از درگیری‌ خشونت‌بار می‌شوند.

ظهور کردستان سوریه مورد نفرت اردوغان است که اساسا مفهوم خودمختاری منطقه کردنشین در امتداد مرز ترکیه را نمی‌پذیرد. برای اردوغان داعش و پ.ک.ک "یکی" هستند.

حزب کارگران کردستان ترکیه چندین دهه است که برای گرفتن حقوق سیاسی و فرهنگی بیشتر در ترکیه می‌جنگد. آمریکا، اتحادیه اروپا و ترکیه آن را سازمان تروریستی خارجی (FTO) می‌دانند. با این حال دولت آمریکا پ‌ی‌گ را سازمانی تروریستی نمی‌داند. حمایت آمریکا از آنها به‌رغم مخالفت‌های ترکیه ادامه دارد. پنتاگون هفته گذشته استقرار مشاوران عملیاتی ویژه آمریکا را اعلام کرد که در حال همکاری با نیروهای مقاومت در شمال سوریه است.

ترکیه به شدت مخالف حمایت آمریکا از پ‌ی‌گ است. هواپیماهای جنگی ترکیه اخیرا نیروهای پ‌ی‌گ را دست‌کم در دو مورد هدف قرار دادند. اردوغان در هشداری به واشنگتن گفته است: «ما به اجازه‌ هیچکسی نیاز نداریم.»

حمله به پ‌ی‌گ جبهه خطرناک جدیدی را در درگیری سوریه باز کرد و به معمایی برای ایالات متحده تبدیل شد. این رویه آمریکا را در موضع انتخاب میان ترکیه و پ‌ی‌گ قرار داده است. "تضعیف و نابودی" داعش بر نگرانی‌ها درباره تنش‌ با ترکیه غلبه کرده است. علاوه بر این، دیگر مورد علاقه واشنگتن نیست. سیاستگذاران آمریکایی نگران اقتدارگرایی و حکومتداری ضد دموکراتیک اردوغان خصوصا در سرکوب آزادی مطبوعات هستند. پنتاگون هنوز از برخورد ترکیه با گروه‌های تروریست و مشارکت نصفه و نیمه آن در ائتلاف چند ملیتی ضد داعش دلخور است.

گرچه آمریکا پیروزی انتخاباتی حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه را در انتخابات پارلمانی اول نوامبر پذیرفت اما نمی‌تواند از سیاست‌هایی که اهداف ضد تروریسمی آمریکا را تضعیف می‌کند، چشم‌پوشی کند.

زمانی که اوباما در نشست جی بیست در اواسط نوامبر با اردوغان دیدار کرد، باید بار دیگر بر تعهد آمریکا برای همکاری با ی‌پ‌گ تاکید کند. وی همچنین باید به ترکیه بگوید که حمله به ی‌پ‌گ به عنوان متحد آمریکا، حمله به ایالات متحده آمریکا محسوب می‌شود. ارتش‌های ترکیه و آمریکا به پروتکلی برای رفع درگیری‌ها در صورت یک رویارویی در حریم هوایی سوریه نیاز دارد.

انتهای پیام

کد N1015519

وبگردی