آفتاب

تضمین کری به همسایگان افغانستان درباره تامین امنیت این کشورها

تضمین کری به همسایگان افغانستان درباره تامین امنیت این کشورها

وزیر امور خارجه آمریکا در سفر خود به تاجیکستان امروز (سه شنبه) به دنبال تضمین دادن به رهبران این کشور و ترکمنستان مبنی بر تامین امنیت این کشورها در پی خروج نیروهای خارجی از افغانستان است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، تاجیکستان و ترکمنستان هر دو بیم حملات داعش را دارند و مقام‌های آمریکایی نگران این هستند که سرکوب‌های دولتی در این دو کشور نتیجه معکوس داشته باشد و باعث بی‌ثباتی بیشتر شود.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا با امامعلی رحمان، رییس جمهوری تاجیکستان در دوشنبه،‌ پایتخت این کشور دیدار کرد و اواخر امروز به عشق آباد، ترکمنستان می‌رود تا با قربانقلی بردی‌محمدف، رییس جمهوری این کشور دیدار کند.

وی پس از دیدار با رییس جمهوری ترکمنستان به خبرنگاران گفت: من تاکید دارم که آمریکا به تعهداتش در قبال کشورهای همسایه افغانستان پایبند است و به تقویت امنیتی این کشورها می‌پردازد.

دیدار میان وزیر امور خارجه آمریکا با رییس جمهوری ترکمنستان در آخرین روز سفر جان کری به آسیای مرکزی بود. وی در پنج کشور در این منطقه توقف داشت تا به تعهدات آمریکا در زمینه حمایت از این کشورها بار دیگر تاکید کند و درباره مسائل مهمی چون تحولات اوکراین، سوریه و همچنین اقدامات روسیه در منطقه با مقام‌های این کشورها به گفت و گو بپردازد.

مقام‌های آمریکایی امیدوارند که رهبران این کشورها تصمیم اخیر باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا را در کاستن از سرعت خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان اقدامی در مسیر بی‌اعتنایی به این کشورها ندانند.

انتهای پیام

کد N1015368

وبگردی