آفتاب
درمجمع هیات حمایت ازکرسی‌های شورای انقلاب فرهنگی تاکیدشد

ضرورت اعطای امتیاز علمی به داوران و ناقدان طرح‌های علمی

ضرورت اعطای امتیاز علمی به داوران و ناقدان طرح‌های علمی

در مجمع عالی هیات حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی بر ضرورت اعطای امتیاز علمی به داوران و ناقدان طرح‌های علمی تاکید شد.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، در ابتدای این جلسه که به ریاست آیت الله علی اکبر رشاد، رئیس هیات حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره در محل پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد، گزارشی از حمایت‌های انجام شده توسط دبیرخانه هیات ذیل سه عنوان حمایت‌های حقوقی – مالی، علمی و ترویجی – اجتماعی ارائه شد.

در این گزارش ضمن اشاره به این موضوع که این حمایت‌ها که با توجه به امکانات و مقدورات دسته‌بندی و اعمال می‌شوند، لزوم انجام این حمایت‌ها از جانب همه دستگاه‌ها و نهادها مورد تأکید قرار گرفته است.

از جمله این مشوق‌ها انتشار طرح‌های تحقیقاتی به صورت کتاب، ترجمه طرح‌های مصوب به زبان‌های خارجی، معرفی طرح‌های منتخب به جشنواره‌های علمی ملی و بین‌المللی، اعطای فرصت‌های مطالعاتی، در نظر گرفتن طرح‌های مصوب به عنوان امتیاز در روند ارتقای هیات‌ حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره است.

در بخش دیگری از این گزارش نیز روند ممیزی و داوری طرح‌های تحقیقاتی تشریح شد و معیارهایی مانند نوآوری، کاربردی بودن و... مورد اشاره قرار گرفت.

همچنین بر اساس این گزارش مقرر شده داوران و ناقدان نظریه‌های علمی نیز مشمول برخی از حمایت‌ها قرار گیرند.

پس از ارائه این گزارش، حجت الاسلام والمسلمین دکتر خسروپناه، دبیر هیات حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره نیز گفت: برای اعمال بهینه و مؤثر مشوق‌ها نیاز به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی احساس می‌شود.

دکتر محمد علی کی‌نژاد، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این جلسه گفت: آنچه از کلیت عملکرد نهادها مشاهده می‌شود، تمایل و رغبت به همکاری با هیات حمایت است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: حمایت از ناقدان و داوران کرسی‌ها از نکات مفید است.

در ادامه جلسه، آیت‌الله رشاد، رئیس هیات حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره هم طی سخنانی گفت: نکته مهم در این زمینه، ضعف در پیگیری مصوبات هیات حمایت است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: به نظر من هنوز ظرفیت‌های زیادی برای پیگیری مصوبات وجود دارد.

رئیس هیات حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره ادامه داد: دسته‌بندی و اولویت‌گذاری حمایت‌ها نکته دیگری است که باید جدی‌تر گرفته شود.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: حمایت از نظریه صرف نظر از ارجاع یا عدم ارجاع به آن نظریه بسیار مهم است.

بر اساس این گزارش، دستور دیگر جلسه، بررسی اقدامات انجام شده و برنامه‌های پیش روی دانشگاه اصفهان به منظور کرسی‌های نظریه‌پردازی در این دانشگاه بود.

بر اساس گزارش ارائه شده خودداری از ایجاد پست‌های سازمانی جدید و استفاده از ظرفیت‌های اداری موجود و استفاده از داوران و ناقدان بومی از مواردی بود که در دانشگاه اصفهان انجام شده است.

انتهای پیام

کد N1015291

وبگردی