آفتاب

جروزالم پست: آذربایجان دوست مخفی اسرائیل است

جروزالم پست: آذربایجان دوست مخفی اسرائیل است

واحدمرکزی خبر نوشت: جروزالم پست نوشت جمهوری آذربایجان دوست مخفی اسرائیل است.

 به گزارش روزنامه صهیونیستی، اسرائیل و جمهوری آذربایجان هم پیمانانی طبیعی هستند، زیرا هم تل آویو و هم باکو ایران را یک تهدید حیاتی می دانند. مردم جمهوری آذربایجان اوایل این هفته در رویدادی که هم احزاب اصلی مخالف در این کشور و هم ناظران انتخاباتی بین المللی آن را محکوم کردند، به پایای صندوق های رأی رفتند. در این میان گروهی از چندین سیاست مدار اسرائیلی که برای نظارت بر روند انتخابات وارد جمهوری آذربایجان شده بودند، این انتخابات را محکوم نکردند.

کارشناسان می گویند با آن که بعید به نظر می رسد این موضوع بر بهبود اعتبار انتخابات جمهوری آذربایجان تأثیر بگذارد، اما این اقدام نشان دهنده صمیمت روابط بین اسرائیل و نزدیک ترین هم پیمان مسلمانش است. جمهوری آذربایجان در کنار دریای خزر قرار گرفته است و نفت خیز است. جمهوری آذربایجان در معرض توجه دولت های غربی قرار دارد که در پی جایگزینی برای روسیه به عنوان منبع واردات انرژی هستند. اسرائیل یکی از این مشتریان محسوب می شود و در ازای خرید انرژی می تواند حجم زیادی از تسلیحات پیشرفته را به جمهوری آذربایجان بفروشد. گالیا لیندنتسراس از کارشناسان موسسه مطالعات امنیت ملی اعلام کرد بیشتر خرید نفتی اسرائیل -حدود چهل درصد- از طریق خط لوله باکو-تفلیس-جیهان منتقل می شود.

خط لوله باکو-تفلیس-جیهان از باکو و گرجستان می گذرد و به ترکیه می رسد. لیندنستراس گفت: «اسرائیل اهمیت زیادی برای امنیت انرژی قایل است.» این موضوع سبب می شود اسرائیل روابطی نزدیک را با جمهوری آذربایجان دنبال کند . مرزهای جنوبی جمهوری آذربایجان نیز برای ایران اهمیت دارد. با آن که بیشتر جمعیت ایران و جمهوری آذربایجان را شیعیان تشکیل می دهند اما این دو کشور روابط خوبی با یکدیگر ندارند. این موضوع سبب شده است اسرائیل و جمهوری آذربایجان به هم پیمانانی طبیعی برای یکدیگر تبدیل شوند، زیرا «هر دو ایران را یک خطر حیاتی می دانند. »

جمهوری آذربایجان برای استقبال از این هم پیمانی دلایل خوبی دارد. ارمنستان و جمهوری آذربایجان در پی فروپاشی شوروی در یک درگیری قومی گرفتار شده اند، مناقشه ای بر تعاملات آنها غالب شده است. الکساندر مورینسون محقق مستقل در مرکز Begin-Sadat اعلام کرد: «مهار ایران، دسترسی به فن آوری های نظامی اسرائیل و مهار حامیان ارمنستان در آمریکا توسط لابی یهودی» انگیزه هایی هستند که سبب نزدیک شدن جمهوری آذربایجان و اسرائیل می شوند. وزارت امور خارجه ایران، جمهوری آذربایجان را به همکاری با سازمان جاسوسی اسرائیل متهم می کند.

نزدیکی جمهوری آذربایجان به ایران سبب شده است مأموران اسرائیلی محلی امن برای انجام عملیات خود بیابند و همچنین از خاک این کشور برای سوخت گیری جنگنده های خود در صورت انجام حملات علیه اهدافی در ایران استفاده کنند. درباره آینده روابط اسرائیل و جمهوری آذربایجان باید گفت، این رابطه ادامه پیدا می کند مگر آن که اسرائیل سکوت خود را درباره نسل کشی ارامنه بشکند. چنین تغییر موضعی ممکن است سبب دور شدن باکو از تل آویو شود.

52261

کد N1015218

وبگردی