آفتاب

خوش‌بینی موگرینی و العربی نسبت به تاثیر مذاکرات وین در حل بحران سوریه

خوش‌بینی موگرینی و العربی نسبت به تاثیر مذاکرات وین در حل بحران سوریه

رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و دبیرکل اتحادیه عرب در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی ابراز امیدواری کردند با تلاش‌های جدیدی که آغاز شده جامعه جهانی هرچه سریعتر شاهد حل بحران سوریه باشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا که برای دیداری دو روزه راهی قاهره شده پس از نشست با نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی با وی، تاکید کرد که مذاکرات مثبتی میان دو اتحادیه عرب و اروپا انجام شده است.

وی گفت: ما درباره سوریه و لیبی مذاکراتی داشتیم. با توجه به تحولات اخیر به ویژه نشست وین امیدواریم بحران در سوریه هرچه سریعتر پایان یابد.

موگرینی گفت: تلاش‌های جدی را با همکاری دیگر همپیمانانمان از جمله اتحادیه عرب آغاز کرده‌ایم و به زودی با نماینده سازمان ملل در سوریه نیز مذاکراتی خواهیم داشت. گام‌های نخست برای حل بحران سوریه برداشته شده و ما امیدواریم که این تلاش‌ها به نتیجه برسد.

رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد که این اتحادیه از هر تلاشی برای حل سیاسی بحران سوریه با حفظ وحدت اراضی و ملی سوریه حمایت می‌کند و تلاش دارد با دیگر همپیمانان خود راه را بر گسترش هرچه بیشتر تروریسم و گروه‌های تروریستی ببندد.

موگرینی در خصوص لیبی نیز گفت: تشکیل دولت وحدت ملی متشکل از تمامی گروه‌های لیبیایی از اولویت‌های اتحادیه اروپاست.

وی گفت: ما تلاش داریم که نهادهای اساسی حکومت در لیبی را بازسازی کنیم. لیبی کشور ثروتمندی است و مردم آن حق دارند از کشوری مرفه با آزادی‌های کامل بهره مند باشند.

دبیر کل اتحادیه عرب نیز با اشاره به نشست‌ اخیر وین و مشارکت طرف‌های فعال بین المللی در این نشست، گفت: ما از اینکه اتحادیه عرب به نشست وین دعوت نشد متاسفیم اما به اینکه این نشست و مذاکرات مشابه به حل بحران سوریه بیانجامد خوشبین هستیم. به ویژه آنکه طرف‌های تاثیرگذار از جمله ایران در این مذاکرات حضور داشتند.

نبیل العربی درباره لیبی نیز گفت: متاسفانه پس از سقوط قذافی تلاش‌های ما برای جلوگیری از تنش‌های داخلی در این کشور نتیجه نداد. امیدواریم دخالت‌های خارجی در لیبی متوقف شود و ثبات به این کشور بازگردد.

وی گفت: لیبی با سوریه فرق دارد چرا که ملت این کشور از یک طایفه هستند و قومیت گرایی در آن کمتر دیده می‌شود پس می‌توان آسانتر از سوریه بحران در این کشور را فیصله داد.

انتهای پیام

کد N1015177

وبگردی