آفتاب

مجتهدزاده:‌ برجام ایران را از بن‌بست ژئوپلتیکی خارج می‌کند

مجتهدزاده:‌ برجام ایران را از بن‌بست ژئوپلتیکی خارج می‌کند

یک استاد دانشگاه گفت: بزرگ‌ترین دستاورد برجام خارج کردن ایران از بن‌بست ژئوپلتیک منطقه‌یی است.

به گزارش خبرنگار انرژی هسته‌ای خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پیروز مجتهدزاده، استاد دانشگاه در نشستی با عنوان "بررسی برجام در تحولات ژئوپلتیک منطقه" که صبح امروز (سه‌شنبه) در دانشگاه خوارزمی برگزار شد گفت: موضوع هسته‌ای از ابتدا بحثی ژئوپلتیکی بوده است هر چند این صنعت تاثیرات متعددی بر علم، تکنولوژی، صنعت، پزشکی و ... دارد اما از دیدگاه غرب فقط یک جنبه آن مهم است و آن تولید بمب اتمی است. یعنی این صنعت قابلیت لازم برای تولید بمب را ایجاد می‌کند و از این رو حساس است.

او گفت:‌ در خاورمیانه تنها رژیمی که سلاح هسته‌ای در اختیار دارد اسراییل است و در تمام سال‌های گذشته تمامی سیاست این رژیم بر آن بوده است که هیچ کشوری در منطقه چنین قابلیتی را به دست نیاورد و چنان چه این اتفاق بیفتد به هر شکلی با آن مقابله می‌کند.

این استاد دانشگاه گفت: ایران در منطقه تنها کشوری است که قدرت را به طور نهادینه در خود دارد چرا که در دو سه هزار سال گذشته ایران همواره قدرت منطقه‌یی بوده است و یکی از مهم‌ترین قدرت‌های ایران ثروت انسانی او است. ایران یک معجزه است و هیچ کس نمی‌تواند در منطقه حریفش باشد.

وی با انتقاد از تصمیم ایران در دولت اصلاحات مبنی بر تعلیق فعالیت‌های غنی‌سازی گفت: همان زمان به صراحت اعلام کردم که اگر در بازی ژئوپلتیک تسلیم شوید آن‌ها سوارتان می‌شوند و می‌تازند و همان‌طور که دیدید ما را به شورای امنیت کشاندند در حالی که ما دو سال و نیم تعلیق کردیم.

مجتهدزاده با بیان این که آن تهدیدها، تحریم‌ها در دوره جدید به درخواست برای مذاکره تبدیل شد افزود: این در خواست برای آن است که ایران در مذاکرات قدرتمند وارد شد. وقتی تعلیق کردیم هیچ چیز در دسترس نداشتیم. اما وقتی شما با یک عاملی از قدرت مثل غنی‌سازی، تعداد بالای سانتریفیوژها و تکنولوژی‌های دیگر وارد مذاکره می‌شوید آن‌ها با شما از نقطه‌ای برابر برخورد می‌کنند و دیدید که بدون دعوا این توافق صورت گرفت.

او ادامه داد: شاید برجام ایراداتی داشته باشد اما باید نگاه کرد که به لحاظ ژئوپلتیک و ژئواستراتژیک چه تغییری در وضعیت ایران ایجاد کرده است. معتقدم بزرگ‌ترین دستاورد برجام خارج کردن ایران از بن‌بست منطقه‌یی و بین‌المللی است که در سال‌های گذشته به ایران تحمیل شد و این علاوه بر تحریم‌ها و محدودیت‌هایی بود که علیه ایران صورت گرفت.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: هیچ قراردادی ابدی نیست. قراردادها می‌توانند در طول زمان با موافقت طرف‌ها مورد تجدید نظر قرار بگیرند و در صورت وجود اعتماد میان دو طرف ایرادات این قرارداد می‌تواند در دو سه سال آینده رفع شود.

مجتهدزاده با بیان این که ما در شرایطی برجام را به دست آوردیم که به لحاظ منطقه‌یی، اقتصادی و بین‌المللی ضعیف شده بودیم افزود:‌ اگر کسانی فکر می‌کنند این قرارداد نقص‌هایی دارد چندسالی صبر کنند تا ایران دوباره قدرت خود را به دست آورد و یک بار دیگر برای رفع این نقایص وارد مذاکره شود.

وی با اشاره به تاثیر برجام بر ژئوپلتیک منطقه گفت: ایران تحت تاثیر برجام به سوریه دعوت شد و این نشان‌دهنده خروج از بن‌بستی است که به لحاظ ژئوپلتیک در سال‌های زیادی ما را گرفتار خود کرده بود. روسیه با توافق کامل با آمریکا وارد سوریه شده است و اشتباه است اگر فکر کنیم که چنین توافقی وجود نداشته است. امروز آمریکا به راحتی از مخالفت‌های عربستان و اسراییل عبور کرده و در بحث سوریه با ایران دست می‌دهد و او را به مذاکرات دعوت می‌کند و این نشانه خوبی از باز شدن یک بن‌بست چند ساله است.

انتهای پیام

کد N1015114

وبگردی