آفتاب

یک اندیشکده‌ی آمریکایی: هند بزرگ‌ترین برنامه هسته‌ای کشورهای در حال توسعه را دارد

یک اندیشکده‌ی آمریکایی: هند بزرگ‌ترین برنامه هسته‌ای کشورهای در حال توسعه را دارد

یک اندیشکده آمریکایی اعلام کرد: هند در پایان سال 2014 دارای پلوتونیوم کافی برای ساختن تقریبی 75 تا 125 سلاح اتمی بوده است، این کشور یکی از بزرگ‌ترین برنامه‌های انرژی هسته‌ای را در میان کشورهای در حال توسعه داراست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه‌ی هندی ان‌دی‌ تی‌وی در گزارشی که از سوی موسسه آمریکایی علم و امنیت بین‌الملل ارائه شده آمده است: تخمین زرادخانه‌ هسته‌ای هند را می‌توان از بررسی مقدار پلوتونیوم در مقیاس تسلیحاتی این کشور به دست آورد. نتایج این برآورد میانگین 138 سلاح هسته‌ای با دامنه 110 تا 175 سلاح را نشان می‌دهد.

این گزارش می‌افزاید: با این حال تعداد حقیقی سلاح‌های هسته‌ای هند که از ذخایر پلوتونیوم در مقیاس تسلیحاتی این کشور ساخته شده باید کم‌تر باشد. زمانی که مقدار پلوتونیوم را در خطوط تولید سلاح محاسبه می‌کنیم معقول است تا این گونه در نظر گرفته شود که فقط حدود 70 درصد از ذخایر برآورد شده اورانیوم در مقیاس تسلیحاتی در سلاح‌های هسته‌ای وجود دارد.

این گزارش که توسط دیوید آلبرایت و سرنا کِلِهِر ورگانتینی ( Serena Kelleher Vergantini) نوشته شده اضافه می‌کند تعداد پیش‌بینی شده سلاح‌های هسته‌ای ساخته شده از پلوتونیوم در مقیاس تسلیحاتی هند در پایان سال 2014 حدود 97 عدد با دامنه 77 تا 123 است.

لازم به ذکر است که دیوید آلبرایت هدایت کمپین‌های ضد هند را هم در کنگره ایالات متحده و هم در میان اندیشکده‌ها علیه توافق هسته‌ای غیر نظامی ایالات متحده و هند بر عهده داشته است.

گزارش ذخایر پلوتونیویم نظامی و غیرنظامی و اورانیوم غنی‌سازی شده بالای هند در پایان سال 2014 نتیجه می‌گیرد که هند دارای یکی از گسترده‌ترین برنامه‌های انرژی هسته‌ای در میان کشورهای در حال توسعه است.

این گزارش برآورد کرده است که هند 100 تا 200 کیلوگرم اورانیوم برای سلاح‌های هسته‌ای ساخته است.

این گزارش می‌افزاید: با وجود فقدان اطلاعات کافی، مدارک نشان می‌دهد که هند برای سلاح‌های هسته‌ای، اورانیوم با غنی‌سازی بالا تولید کرده است و تخمین زده می‌شود که هند بین 100 تا 200 کیلوگرم اورانیوم در مقیاس تسلیحاتی تولید کرده است.

این گزارش در پایان آورده است: ذخایر تسلیحاتی هند از ذخایر تسلیحاتی پاکستان همسایه‌اش به مراتب کم‌تر است.

انتهای پیام

کد N1015072

وبگردی