آفتاب
شعاعی توضیح داد

چگونگی برگزاری سی‌امین جشنواره ملی قرآن و عترت

چگونگی برگزاری سی‌امین جشنواره ملی قرآن و عترت

معاون قرآن و عترت دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم گفت: سی‌امین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان از 19 تا 21 آبان ماه با رقابت 400 نفر از نخبگان دانشجویی کشور در استان قم برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، علی‌اصغر شعاعی در نشست خبری تشریح برنامه‌های این دوره جشنواره اظهار کرد: سی‌امین دوره جشنواره به میزبانی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم از 19 تا 21 آبان ماه در استان قم و در مدرسه علمیه امام موسی الکاظم (ع) برگزار می‌شود.

وی با اشاره به این‌که «مراسم افتتاحیه در روز سه شنبه 19 آبان ماه از ساعت 19 برگزار می‌شود» تصریح کرد: مراسم اختتامیه نیز در روز پنجشنبه ساعت 19 برگزار خواهد شد.

شعاعی با بیان این‌که «مسئولین مختلف کشوری و دانشگاهی و همچنین مراجع عظام تقلید برای حضور و سخنرانی در ایام مختلف برگزاری این دوره از جشنواره دعوت شده‌اند» افزود: برای برگزاری هرچه بهتر این دوره از جشنواره ستاد برگزاری به ریاست آیت‌الله عابدی، رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم و دبیری اینجانب و 6 کمیته؛ تشریفات، پشتیبانی، علمی، مدعوین، حراست و دبیرخانه جشنواره نیز ذیل این ستاد تشکیل شد.

معاون قرآن و عترت دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم با اشاره به این‌که «مقرر است در مراسم اختتامیه این جشنواره با اهدای لوحی میزبان دور آتی این جشنواره که دانشگاه فرهنگیان است، بطور رسمی معرفی شود» ادامه داد: فعالیت‌های قرآنی دانشگاه‌ها توسط شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان متشکل از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، جهاد دانشگاهی و دانشگاه‌های آزاد، پیام نور، علمی و کاربردی فنی و حرفه‌ای و فرهنگیان به دبیری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری برنامه ریزی و مدیریت می‌شود.

وی با اشاره به این‌که «میزبان و برگزار کننده این جشنواره از سوی این شورا انتخاب می‌شود» تصریح کرد: این شورا اوایل سال جاری دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم را میزبان دوره سی‌ام این جشنواره انتخاب کرد.

شعاعی با اشاره به اقدامات صورت گرفته از سوی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم برای هرچه بهتر برگزار شدن این جشنواره افزود: تشکیل کمیته‌ها، صدور احکام و ابلاغ به مسئولان، هماهنگی جهت اسکان متسابقان و هماهنگی محل برگزاری مسابقات از جمله اقدامات صورت گرفته از سوی این ستاد است.

دبیر سی‌امین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور با اشاره به این‌که «این جشنواره در 31 رشته برگزار می‌شود» افزود: این مسابقات در 5 رشته کتبی شامل؛ احکام، آشنایی با سیره معصومین (ع)، ترجمه و مفردات قرآنی، آشنایی با احادیث و ادعیه و آشنایی با مفاهیم قرآنی، در 8 رشته شفاهی شامل؛ اذان، مداحی، قرائت، ترتیل، حفظ کل، حفظ 20 جزء، حفظ 10 جزء و حفظ 5 جزء، 3 رشته پژوهشی شامل؛ مقاله نویسی، تلخیص کتاب، نقد و بررسی کتاب، 2 رشته فناوری شامل؛ تولید و نرم افزار و وبلاگ نویسی، 9 رشته هنری شامل؛ تذهیب، طراحی پوستر، پویانمایی، معرق، فیلم کوتاه، عکاسی، نماهنگ، نقاشی، خوشنویسی، 4 رشته ادبی شامل؛ نمایشنامه نویسی، داستان نویسی، فیلمنامه نویسی و شعر برگزار می‌شود.

وی اضافه کرد: این مسابقات در مجموع با رقابت 117 نفر در بخش کتبی، 226 نفر در بخش شفاهی، 9 نفر در بخش پژوهشی، 6 نفر فناوری، 27 نفر هنری و 12 نفر ادبی برگزار می‌شود.

شعاعی با اشاره به این‌که «شرکت کنندگان بخش شفاهی در عصر روز سه‌شنبه 19 آبان ماه پذیرش می‌شوند» گفت: ترویج و توسعه فرهنگ قرآنی، آموزش، شناسایی نخبگان و معرفی نفرات برتر برای شرکت در مسابقات بین المللی دانشجویان جهان اسلام از جمله اهداف این مسابقات است.

معاون قرآن و عترت دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم با اشاره به این‌که «زمان برگزاری این جشنواره همواره در تاریخ 18 تا 24 آبان ماه همزمان با هفته قرآن و عترت بوده است» ادامه داد: به جهت تداخل برگزاری این جشنواره با مسابقات سراسری قرآن در مرحله استانی هماهنگی‌هایی با ریاست مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف انجام شده است تا با اتخاذ تمهیداتی مانع از بروز مشکل برای متسابقان شویم.

وی با اشاره به این‌که «به منظور حضور و استقبال مردم در سالن برگزاری مسابقات هماهنگی‌هایی با ارگان‌ها و موسسات قرآنی کشور ایجاد شده است» گفت: بودجه برگزاری این مسابقات در دوره‌های قبل 70درصد توسط میزبان و 30درصد توسط نهادهای دانشگاهی تامین می‌شد اما از دوره قبل مقرر شد که کل هزینه‌ها توسط میزبان تأمین شود که البته پیشنهادهایی برای اختصاص بودجه‌ای از سوی شورای توسعه فرهنگ قرآنی برای این جشنواره ارائه شده است.

شعاعی با اشاره به این‌که «دیدارهایی از سوی ستاد برگزاری جشنواره با مراجع عظام تقلید حضرات آیات صافی گلپایگانی، جوادی آملی و نوری همدانی پیش بینی شده است» افزود: پیام‌های مراجع عظام تقلید در طول برگزاری جشنواره و مراسم اختتامیه قرائت خواهد شد.

معاون قرآن و عترت دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم ادامه داد: جوایز این دوره از جشنواره نسبت به سال گذشته با 10درصد افزایش همراه خواهد بود.

وی با بیان این‌که «برنامه‌های جانبی از قبیل؛ دیدار با علما، زیارت حضرت معصومه (س)، غبارروبی و حضور در مسجد جمکران برای این دوره پیش بینی شده است» تصریح کرد: آئین نامه برگزاری مسابقات این دوره از جشنواره مطابق با آئین‌نامه جدید مسابقات قرآنی سازمان اوقاف است.

انتهای پیام

کد N1014946

وبگردی