آفتاب

گزارش المانیتور درباره مثلث ایران، روسیه و حزب الله در سوریه

گزارش المانیتور درباره مثلث ایران، روسیه و حزب الله در سوریه

یک رسانه غربی با اشاره به تحولات سوریه حضور مشترک ایران، روسیه و حزب الله در سوریه را به یک مثلث تشبیه کرده و عنوان داشته که این وضعیت بیانگر شکل گیری یک خاورمیانه جدید است.

به گزارش خبرگزاری مهر، المتانیتور گزارش خود را با اشاره به محبوبیت حزب الله در جهان عرب در سال های گذشته آغاز کرده و می نویسد: از هنگامی که حضور حزب‌الله در سوریه در تابستان سال ۲۰۱۲ آشکار شد، بحث‌های داغی درباره آن چه در داخل لبنان و چه فراتر از آن مطرح شد. بسیاری در عاقلانه بودن این اقدام شک داشته و مدعی هستند حزب‌الله بعد از کسب محبوبیت بالا در جهان عرب به عنوان یک نیروی مقاومت اسلامی، چهره‌اش را با وارد شدن به درگیری سوریه خدشه‌دار کرد. اما با جدیدترین سیر تحولات رویدادها که با مداخله روسیه در سوریه در ۳۰ سپتامبر آغاز شد، جنبش حزب‌الله، اکنون در جایگاه سکان‌ دار برای ایفای نقشی عمده در منطقه نشسته است.

در همین رابطه «سرگئی استراکان» تحلیلگر مسائل سیاسی در روزنامه روسی کامرسنت به المانیتور می گوید: اکنون مثلثی توسط ایران، روسیه و حزب الله در سوریه شکل گرفته است.

المانیتور، در ادامه به همکاری‌ های حزب‌الله، ایران و روسیه برای مقابله با گروه‌های تروریستی در سوریه اشاره کرده است.

المانیتور این اتفاق را نویدبخش تولد یک خاورمیانه جدید می‌داند که «البته با خاورمیانه جدید مورد اشاره کاندولیزا رایس، وزیر خارجه وقت آمریکا که بعد از جنگ اسرائیل برای نابود کردن حزب‌الله در جولای ۲۰۰۶ مطرح شد، کاملاً در تقابل قرار دارد. و یک نشانه بروز این اصطلاحاً «خاورمیانه جدید» این است که روسیه قصدی برای جایگزین کردن محور ایران - حزب‌الله در سوریه ندارد، بلکه به دنبال کامل کردن آن است.

کد N1014762

وبگردی