آفتاب
فرمانده آمریکایی مدعی شد:

محدوده جولان آمریکا در دریای چین جنوبی را قانون تعیین می‌کند

محدوده جولان آمریکا در دریای چین جنوبی را قانون تعیین می‌کند

فرمانده مقر پاسیفیک ایالات متحده آمریکا در واکنش به انتقاد پکن، کشتیرانی در دریای چین جنوبی را مطابق با قوانین بین الملل امری عادی توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از فرانس پرس، دریاسالار «هری هریس» فرمانده مقر پاسیفیک ایالات متحده آمریکا که امروز سه شنبه برای توضیح درباره چرایی نقض حریم آبی چین به این کشور سفر کرده است، در دیدار با مقامات پکن مدعی شد که نیروی دریایی آمریکا در هر محدوده ای که قانون بین الملل مجاز بداند، کشتیرانی خواهد کرد.

به ادعای وی، نیروهای نظامی آمریکا به پرواز، کشتیرانی و اجرای عملیات در هر محدوده ای که قانون بین الملل مجاز بداند، ادامه می دهند و در این خصوص استثنائی قائل نمی شوند.

گفته می شود که اظهارات هریس انعکاس تصمیم نهایی آمریکا در قبال آبراه استراتژیک دریای چین جنوبی است – منطقه ای که واشنگتن هرگز خواهان تداوم مالکیت سنتی پکن بر آن نبوده است.

هریس در حالی مذاکرات خود با مقامات چینی را آغاز کرده که هفته گذشته ناو آمریکایی «یو اس اس لاسن» با ورود به محدوده ای به فاصله ۱۲ مایل دریایی از جزایر مصنوعی ساخت چین، حریم آبی این کشور را نقض کرد و امروز نیز برخی از رسانه های غربی از تکرار این اقدام طی سه ماه آینده خبر دادند.

از سوی دیگر، هریس برای تلطیف اظهارات خود با اشاره به روابط نزدیک واشنگتن – پکن یادآوری کرد که بنادر دو کشور گاهی در راستای تعمیق همکاری های دوجانبه پذیرای کشتی های نظامی یکدیگر هستند.

وی در ادامه گفت: برخی کارشناسان پیش بینی می کنند که ممکن است درگیری بین آمریکا و چین به وجود بیاید. اما من به چنین نظر بدبینانه ای استناد نمی کنم. در حالی که دو کشور در برخی موضوعات با هم اختلاف نظر جدی دارند، منافع مشترکی را نیز در بسیاری از حوزه ها دنبال می کنند.

کد N1014760

وبگردی