آفتاب
معاون وزیر دفاع اسبق آمریکا در گفتگو با مهر:

حضور گسترده نیروهای آمریکایی در سوریه اوضاع را وخیم‌تر می‌کند

حضور گسترده نیروهای آمریکایی در سوریه اوضاع را وخیم‌تر می‌کند

«لارنس جِی. کورب» با اشاره به اهمیت حضور ایران در کنفرانس سوریه گفت: اعزام گسترده نیروهای آمریکایی به سوریه اوضاع را وخیم تر می کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، واشنگتن پیشتر اعلام کرده بود قصد اعزام نیروی زمینی به سوریه را ندارد با وجود این در روزهای گذشته شاهد تصمیم آمریکا برای اعزام شماری از نیروهای ویژه این کشور به سوریه به بهانه آموزش مخالفان سوری برای جنگ با داعش و ارائه مشاوره به آنها در این خصوص هستیم.

این تصمیم آمریکا در حالی اتخاذ شد که کنفرانس حل بحران سوریه که از ایران نیز برای شرکت در آن دعوت به عمل آمده بود در شهر وین در حال برگزاری بود.

این اقدام آمریکا با مخالفت روسیه مواجه شده و موجب موضع گیری سرگئی لاوروف وزیر خارجه این کشور در قبال این تصمیم آمریکا شد.

«لارنس جِی. کورب» معاون وزیر دفاع آمریکا در زمان ریاست جمهوری رونالد ریگان در پاسخ به این سوال که چرا تصمیم آمریکا به رغم اینکه پیشتر اعلام کرده بود نیروی نظامی به سوریه اعزام نخواهد کرد، تغییر کرده است، گفت: اول از هر چیزی باید بگویم که این یک تغییر عمده نیست این نیروهای ویژه در داخل و خارج از سوریه به جنگ با داعش مشغول هستند و اقدام به نجات گروگان های آمریکایی می کنند که در بند داعش هستند. این نیروها دائما در منطقه بوده اند.

کورب در ادامه در توجیه علت اعزام نیروهای آمریکایی به سوریه گفت: همچنین سوری هایی که توسط نیروهای آمریکایی برای جنگ با داعش آموزش دیده بودند اساسا خواستار جنگیدن با بشار اسد بودند و نه داعش. البته بنا به دلایلی آمریکا برنامه آموزش آنها را متوقف کرد.

وی همچنین با اشاره ضمنی به علت دیگر حضور نظامیان آمریکایی در سوریه که به اعتقاد برخی از کارشناسان می تواند ناشی از فشار عربستان بر آمریکا بعد از دستاوردهای اقدامات ایران و روسیه در سوریه باشد، گفت: به اعتقاد من آوردن کشورهایی مثل عربستان به مذاکرات وین چیزی است که آنها می خواستند از این طریق انجام دهند.

 مدیر مرکز مطالعات امنیت ملی شورای روابط خارجی آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا حضور این تعداد نیرو به سوریه از سوی آمریکا می تواند تغییر خاصی در توازن قوا در این کشور به وجود آورد، گفت: این نیروها قرار نیست در جنگ علیه نیروهای بشار اسد وارد شوند آنها قرار است با داعش بجنگند که اساسا ایران و روسیه هم به دنبال جنگیدن با داعش هستند لذا اعزام این نیروها ارتباطی به بشار اسد ندارد.

وی همچنین تاکید کرد: رئیس جمهور اوباما قویا اعلام داشته است که قصد ندارد آمریکا را درگیر جنگ قومیتی در سوریه کند. ماموریت این نیروها صرفا تعقیب داعش نه تنها در سوریه بلکه در کل منطقه است.

مقام سابق آمریکایی در واکنش به اظهار نگرانی وزیر خارجه روسیه سرگئی لاوروف درباره این تصمیم آمریکا مبنی بر اینکه این اقدام می تواند موجب برخورد دو ابرقدرت در سوریه شود گفت: اساسا رئیس جمهور باراک اوباما بطور بسیار شفاف اعلام داشته است که این نیروها به جنگ داعش خواهند رفت و درگیر مقابله با نیروهای بشار اسد نخواهند شد.

کورب در پاسخ به این سوال که آیا تصمصم آمریکا برای اعزام نیروهایش به سوریه همزمان با برگزاری کنفرانس سوریه در وین حامل پیامی است، گفت: دوباره می گویم ما درباره ۵۰ نفر نیرو صحبت می کنیم و نه بیشتر این نیروها  قرار است نقش مشاوره ای و امدادی در جنگ علیه داعش داشته باشند و قرار نیست در درگیری های مستقیم وارد شوند. من به جد فکر می کنم تمامی کشورهایی که به کنفرانس آمده اند از جمله ایران باید تمرکزشان بر مبارزه با داعش باشد که دشمن اصلی است. به همین دلیل ما برای بحران سوریه نیاز به یک راهکار سیاسی داریم.

وی درباره اظهارات «ریچارد هاس» رئیس شورای روابط خارجی آمریکا که اخیرا اعلام کرده بود اعزام نیروهای آمریکا به منطقه می تواند موجب تجزیه سوریه به ۶ منطقه شود، تصریح کرد: هر گونه راهکار سیاسی که بتواند خشونت ها در سوریه را متوقف کند برای مردم این کشور و بطور کلی برای منطقه خوب است زیرا تا زمانی که موانعی برسر راه تمرکز برای مقابله با داعش وجود داشته باشد نمی توانیم در مقابله با داعش موثر باشیم. قبل از اینکه به مقابله با داعش بپردازیم باید به یک راهکار سیاسی برسیم.

معاون وزیر دفاع رونالد ریگان در خصوص احتمال افزایش شمار نیروهای آمریکایی در سوریه در آینده، گفت: تا زمانی که باراک اوباما در قدرت است نمی توان شاهد افزایش قابل توجهی در شمار این نیروها بود زیرا او نمی خواهد مثل سال ۲۰۰۳ در عراق شمار نیروهای آمریکایی در منطقه را افزایش دهد زیرا این کار اوضاع را وخیم تر خواهد کرد.

کورب همچنین با اشاره به دعوت از ایران برای مشارکت در کنفرانس وین درباره سوریه درباره اهمیت شرکت ایران در این کنفرانس گفت: نقش ایران بسیار مهم است زیرا ایران و روسیه از حامیان بشار اسد هستند و نفوذ زیادی در سوریه دارند. تمامی طرف هایی که در سوریه نفوذ دارند باید در یافتن راه حل سیاسی مشارکت داشته باشند از جمله ایران و روسیه و عربستان و کشورهای اروپایی.

گفتگو: جواد حیران‌نیا- پیمان یزدانی

کد N1014483

وبگردی