آفتاب

آیت‌الله سیبویه درگذشت

آیت‌الله سیبویه درگذشت

آیت‌الله سیبویه ار علمای مشهد صبح امروز همزمان با اذان صبح دعوت حق را لبیک گفت.

آیت‌الله سیبویه از علمای مشهد همزمان با اذان صبح امروز دعوت حق را لبیک گفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)،- منطقه خراسان، عالم ربانی آیت‌الله میرزا محمدحسین سیبویه حائری یزدی در سال 1306 هجری شمسی در بیت علم و زهد و تقوی در شهر مقدس کربلا دیده به جهان گشود. پدر ایشان آیت‌الله حاج شیخ محمد علی سیبویه (ره) از مراجع تقلید حوزه علمیه کربلا و از شخصیت‌های برجسته شهر بود.

آیت‌الله سیبویه پس از گذراندن دوره ابتدایی و مقدمات حوزوی در شهر کربلا، عازم شهر نجف اشرف می‌شود و از محضر اساتید برجسته آن زمان استفاده می‌کند.

ایشان در حوزه علمیه کربلا در دروس سطح از محضر اساتیدی چون حضرات آیات حاج آقا شیخ علی ساوجی، طبسی حائری، شیخ جعفر رشتی، شیخ محمد خطیب، آقا شیخ محمد رضا اصفهانی، شیخ یوسف خراسانی و مرحوم والدشان استفاده کرد.

سپس در نجف اشرف، سطوح عالیه حوزه را در محضر بزرگانی همچون حضرات آیات حاج شیخ مجتبی لنکرانی ( کفایه)، سید احمد اشکوری، شیخ صدرای بادکوبه‌ای و حاج سید محمد باقر محلاتی فرا گرفته و در دروس خارج فقه و اصول آیات عظام سید ابوالقاسم خوئی، امام خمینی، سید حسن بجنوردی، میرزا باقر زنجانی و حاج میرزا حسن یزدی شرکت می‌کند که ثمره آن نگارش تقریرات دروس خارج آن اساتید به شمار می‌رود که برخی از آنها به چاپ رسیده است.

ایشان در حوزه علمیه نجف اشرف به تدریس فقه و اصول، تفسیر، عقاید و اخلاق می‌پردازد. ایشان در نجف اشرف نقش مهمی در احیای مسجد شیخ طوسی (ره) داشتند بطوریکه بحث‌های ایشان در نجف اشرف بیشتر در مسجد جامع شیخ طوسی (ره) برگزار می‌شد.

آیت الله سیبویه در سال 1358 هجری شمسی بوسیله عمال حکومتی عراق دستگیر و از شهر نجف اشرف اخراج می‌شود و به همراه گروهی از علما عازم ایران شده و در شهر مقدس مشهد اقامت می‌کند.

ایشان در حوزه علمیه مشهد، اقدام به تاسیس مدرسه علمیه امام حسین (ع) می‌کند و به تدریس تفسیر و درس خارج فقه در این مدرسه می‌پردازد و بدین صورت حضور با برکت خود را در مشهد مقدس با تربیت صدها شاگرد فاضل و محقق تکمیل می‌کند.

ایشان پس از عمری خدمت و تربیت شاگردان و نگاشتن تحقیقات و کتب فقهی دقیق، بامداد امروز درگذشت.

انتهای پیام

کد N1014333

وبگردی