آفتاب
پسابرجام و سیاست

یک استاد دانشگاه: 20 اصل قانون اساسی درباره سیاست خارجی دست دولت را خالی می‌کند

یک استاد دانشگاه: 20 اصل قانون اساسی درباره سیاست خارجی دست دولت را خالی می‌کند

یک استاد دانشگاه گفت: اگر قرار باشد ایران در منطقه و جهان نقش موثر داشته باشد و آینده مردم خود و امنیتش را تامین کند باید از فرصت پسابرجام در مسیر توسعه استفاده کند.

به گزارش خبرنگار انرژی هسته‌ای خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر کاووس سیدامامی در نشست "پسابرجام و سیاست" که عصر روز دوشنبه در کتابخانه ملی برگزار شد، گفت:‌ برجام این فرصت را می‌دهد تا در صورت وجود اراده سیاسی ایران به اقتصادی نوظهور در دنیا تبدیل شود.

او گفت:‌ بخشی از توسعه و پیشرفت جامعه به خاطر نهادسازی‌هایی است که از ابتدای انقلاب در کشور صورت گرفته است و این نهادها حتی آن‌هایی که مانع دموکراسی هستند برای توسعه جامعه مفیدند.

او گفت: اگر سیاست گفت‌وگو و تعامل را انتخاب کنیم می‌توانیم این نهادها را که برخی از آن‌ها هم‌چنان با اصول و اهداف اولیه کارمی‌کنند اصلاح کرد و در مسیری قرار داد که با منافع کشور و بقای آن هم‌خوانی داشته باشند.

امامی بر ضرورت به‌سازی نهادهای اجتماعی و سیاسی و اصلاح ساختارها متناسب با تغییرات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی تاکید کرد و افزود:‌ کسانی که دستی بر قدرت دارند و منافع را خوب درک می‌کنند می‌توانند در این مسیر بسیار موثر باشند.

به گزارش ایسنا، هم‌چنین دکتر مجتبی مقصودی، استاد دانشگاه با اشاره به نگاه و رویکردی در ابتدای انقلاب اسلامی در محیط‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه حاکم بوده است گفت:‌ در سایه تجربه تاریخی و جامعه شناختی نگاه ما به بیرون تیره و تاریک است و بی‌اعتمادی را نشان می‌دهد و بر همین اساس ما قانون اساسی‌مان را نوشتیم و این نگاه در قانون هم وجود دارد. در هیچ کجای دنیا 20 اصل قانون اساسی به سیاست خارجی اختصاص نمی‌یابد چرا که این مسأله در عمل دست دولت و دستگاه سیاست خارجی را برای اقدام خالی می‌کند.

او گفت: متاسفانه روح بدبینانه به دنیا در قانون و سیاست ما ساری و جاری است و بیگانه‌ستیزی از جمله فرمول‌های سیاسی در بدنه کشور است که بسیار به کار گرفته می‌شود.

این استاد دانشگاه ادامه داد: اگر پسابرجام را با عینک بدبینی که از اول انقلاب داشته‌ایم نگاه کنیم طبیعی است که برایند و نتیجه آن ناشی از همین نگاه خواهد شد. بنابراین مهم است که ادراک و نگاه ما به پسابرجام چگونه است.

وی ادامه داد: قالب توافق هسته‌ای تعاملی است. یعنی دو طرف توافق همدیگر را به رسمیت شناخته و بده بستانی را صورت دادند. معتقدم با چنین رویکردی که در توافق دیده می‌شود فرمول‌های گذشته برای پسابرجام کارایی ندارد و در آن فرمول‌ها نمی‌گنجد. معتقدم منافع ملی در چارچوب مذاکرات با غرب به دست می‌آید.

مقصودی گفت: معتقدم برای بهبود شرایط و پیگیری بهتر منافع ملی اگر نمی‌خواهیم فرمول‌های جدیدی وارد کنیم باید در فرمول سیاسی اولیه بازبینی صورت گیرد. اگر پذیریم یکی از ابزارهای جابه‌جایی نخبگان صندوق آرا است این را هم باید بپذیریم که مردم در سال 92 به دیدگاه‌های اعتدالی رای دادند و این دیدگاه سعی دارد تا در فرمول اولیه اصلاحاتی انجام دهد و معتقد است منافع ملی از راه مذاکره به دست می‌آید.

انتهای پیام

کد N1014008

وبگردی