آفتاب

اعتراضات بین‌المللی به فروش اورانیوم استرالیا به هند

اعتراضات بین‌المللی به فروش اورانیوم استرالیا به هند

پس از آن که دولت استرالیا در سال 2014 قراردادی را مبنی بر فروش اورانیوم خام به هند با این کشور به امضا رساند، اعتراضات بین‌المللی گسترده‌ای به دلیل آن که هند دارای تسلیحات هسته‌ای است، شکل گرفته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از پایگاه خبری اوراسیا، با این که پارلمان استرالیا هنوز قرارداد همکاری هسته‌ای دولت این کشور و هند را که در سال 2014 به امضای دو طرف رسید را تصویب نکرده است؛ مدافعان و فعالان در زمینه‌های خلع تسلیحات هسته‌ای، حقوق بشر و محیط زیست انتقادهای زیادی را نسبت به توافق استرالیا و هند مبنی بر واردات اورانیوم خام مورد نیاز هند از استرالیا مطرح کرده‌اند. بسیاری از کارشناسان هشدار داده‌اند که فروش اورانیوم به هند می‌تواند علاوه بر ایجاد رقابت تسلیحاتی هسته‌ای در این منطقه، موقعیت استرالیا به عنوان یکی از کشورهایی که از مدافعان ایمنی هسته‌ای و خلع تسلیحات هسته‌ای است را زیر سوال می‌برد.

کمپین بین‌المللی رهایی از تسلیحات هسته‌ای (ICAN) انتقادهای شدیدی را نسبت به نحوه پادمان‌های ایمنی ضعیف در ساختار این قرارداد هسته‌ای و دسترسی نامناسب به تأسیسات هسته‌ای هند برای اطمینان از این که اورانیوم وارد شده از استرالیا در مصارف صلح‌آمیز استفاده خواهد شد را به شدت مورد انتقاد قرار داده است.

این نخستین بار است که استرالیا به کشوری که عضو معاهده NPT نیست اورانیوم خام می‌فروشد.

تیلمان راف،‌ رییس کمپین رهایی از تسلیحات هسته‌ای در این‌باره معتقد است که همکاری هسته‌ای با هند نسبت به کشورهایی که عضو NPT هستند دارای ریسک و خطرات گسترده‌تری است چرا که کشورهای عضو این معاهده بنا بر تعهد خود ملزم به اجرای محدودیت‌ها و شفاف‌سازی‌هایی در رابطه با استفاده از صنعت هسته‌ای هستند.

او گفت: قرارداد همکاری هسته‌ای با هند علاوه بر این که نقض تعهد استرالیا در چارچوب منطقه اقیانوسیه عاری از تسلیحات هسته‌ای است، استرالیا را جزو خطرات هسته‌ای در جهان قرار می‌دهد.

به گفته راف، قرارداد فروش اورانیوم خام به هند دارای مشکلات جدی مثل تفکیک نادرست تأسیسات هسته‌ای صلح‌آمیز و غیرصلح‌آمیز هند از یکدیگر، نبود یک آژانس نظارتی کارآمد برای کنترل چگونگی استفاده از اورانیوم خام وارد شده از استرالیا و اجرای بسیار محدود اقدامات امنیتی ذکر شده که هر زمان می‌تواند از سوی هند متوقف شود، روبه‌رو است.

انتهای پیام

کد N1013900

وبگردی