آفتاب
یک اندیشمند استرالیایی:

ایران یک استثناء در میان کشورهای اسلامی است

ایران یک استثناء در میان کشورهای اسلامی است

امین صیقل، اندیشمند استرالیایی افغانی‌الاصل در نشست بررسی تحولات جهان اسلام با اشاره به این‌که «ایرانیان مایه افتخار جهان اسلام هستند» گفت: ایران یک استثناء در میان کشورهای اسلامی است.

امین صیقل، اندیشمند استرالیایی افغانی‌الاصل در نشست بررسی تحولات جهان اسلام با اشاره به این‌که «ایرانیان مایه افتخار جهان اسلام هستند» گفت: ایران یک استثناء در میان کشورهای اسلامی است.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، نشست «تحولات جهان اسلام؛ ضرورت‌ها و زمینه‌های گفت‌وگوهای فرهنگی» با سخنرانی پرفسور امین صیقل، اندیشمند استرالیایی افغانی‌الاصل و با حضور مدیران و کارشناسان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و جمعی از نخبگان افغان، برگزار شد.

در ابتدای این نشست محمد‌علی ربانی، رئیس مرکز مطالعات فرهنگی بین‌المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به معرفی سوابق علمی پرفسور امین صیقل پرداخت.

در ادامه هم امین صیقل، در مقدمه سخنان خود با ابراز خرسندی از حضور در ایران، کتاب «ظهور و نزول شاه و تبدیل ایران به حکومت اسلامی» را یکی از آثار شاخص خود درباره ایران دانست.

رئیس مرکز اسلام و عرب دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه ملی استرالیا در ادامه مشکلات کلی جهان اسلام را در دو موضوع کلی مناقشات گروه‌های مذهبی در داخل دین اسلام و همچنین قدرت‌های خارجی قلمداد و جمهوری اسلامی ایران را به عنوان تنها کشور مسلمان معرفی کرد که توانسته است فشارهای بسیار زیادی را تحمل و به عنوان یک استثنا در میان کشورهای اسلامی حرکت کند.

امین صیقل همچنین گفت: نظام اسلامی ایران توانسته از استقلال و امنیت داخلی و خارجی خود دفاع و دین و فرهنگ و زبان و ادب و موسیقی ایرانی را در راستای ارزش‌های اسلامی حفظ کند.

صیقل در ادامه سخنان خود ضمن اشاره به فعالیت‌های مرکز اسلام و عرب دانشگاه استرالیا که ریاست آن را برعهده دارد، افزود: در این مرکز تحقیقات بسیار ارزشمندی در خصوص اعتقادات و فرهنگ و اجتماع ایرانیان انجام شده است و تنها نهاد در استرالیاست که زبان، ادب و فرهنگ ایران را آموزش می‌دهد.

امین صیقل همچنین ایران را از منظر تاریخی و معاصر یکی از قدرتمندترین کشورهای منطقه خاورمیانه دانست و در این باره بیان کرد: ایران می‌تواند در مشارکت و همکاری بین کشورهای مختلف در خارج و داخل منطقه نقش مهمی ایفا کند.

وی تأکید کرد: امروزه نخبگان و هنرمندان ایرانی نه تنها مایه افتخار ایران، بلکه مایه افتخار جهان اسلام هستند.

امین صیقل در پایان سخنان خود تنها راه ایفای نقش سالم و ثابت کشورها در عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی را با توجه به آموزه‌های اسلام، علم عنوان کرد و گفت: با استفاده از علم می‌توان کشورهای اسلامی را از تفرقه و چالش نجات داد.

در پایان این نشست تخصصی، امین صیقل به سؤالات کارشناسان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در خصوص مسایل افغانستان، گروه‌های تکفیری و رابطه ایران و استرالیا، پاسخ گفت.

انتهای پیام

کد N1013717

وبگردی