آفتاب
رییس سازمان سینمایی مطرح کرد:

سال گذشته فقط سینمای ایران و چین افزایش مخاطب داشته است

سال گذشته فقط سینمای ایران و چین افزایش مخاطب داشته است

رییس سازمان سینمایی اعلام کرد در سال گذشته تنها ایران و چین با افزایش مخاطب در سینما همراه بودند؛ چین با استفاده از تولیدات هالیوود و ایران تنها با اتکا به آثاری که در کشور تولید می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، مراسم تودیع حسین مسافرآستانه و معارفه مصطفی ابطحی مدیرعامل قبلی و جدید موسسه رسانه های تصویری صبح امروز دوشنبه یازدهم آبان ماه در ساختمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی و جمعی از مدیران این سازمان برگزار شد.

حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی در این مراسم گفت: حسین مسافرآستانه ۲ سال پرتلاش و سخت را در موسسه رسانه های تصویری پشت سرگذاشته است، موسسه رسانه های تصویری، اهمیت آن، وضعیت خاص سینمای خانگی و مشکلات آن، مقابله با قاچاق فیلم و توقع جامعه سینمایی از این نهاد، روزگار سختی را برای مسافرآستانه رقم زده بود و این مدیر با تعهد و همدلی این روزگار را سپری کرد. همه ما روزی به یک مدیر سابق می شویم ولی حسین مسافرآستانه همیشه یک هنرمند باقی می ماند، می توان گفت مهم ترین ویژگی این مدیر سینمایی هنرمند متعهد بودن و عاشورایی بودن آن است، امیدوارم حسین مسافرآستانه با توجه به سوابقی که در سینما بدست آورده است، در سینما بماند.

وی ادامه داد: از حسین مسافرآستانه خواسته ام که طی روزهای آینده یک پروژه سینمایی را مورد بررسی قرار دهد، پروژه ای که می توان نام آن را «سینمایش» نامید و براساس آن آثار تئاتر را ضبط سینمایی کرد. تئاتر یک هنر فرهیخته است و در این هنر متون و نویسندگان برجسته ای وجود دارد، اگر مسافرآستانه بعد از بررسی این طرح آن را مورد توجه قرار دهد، چیزی شبیه «هنر و تجربه» در سینما خواهیم داشت که نتیجه آن تولید فیلم های ارزان اما با کیفیت خواهد بود.

رییس سازمان سینمایی با اشاره به مصطفی ابطحی به عنوان مدیرعامل جدید موسسه رسانه های تصویری بیان کرد: مصطفی ابطحی یک چهره خوشنام در حوزه ریاست دانشگاه های مختلف است، این مدیر سینمایی یک چهره فرهنگی و توانا است و هرجا که ردپای مدیریت او وجود دارد نشان موفقیت را در آن می بینیم و کسانی که با این مدیر کار می کنند می توانند امیدوار باشند که استعدادهای خوبی شناسایی می شود. ابطحی با توجه به تجربه ای که در زمینه مبارزه با قاچاق فیلم ها بدست آورده است، می تواند این مساله را به خوبی در سینمای خانگی دنبال کند و امیدوارم کارها و پروژه هایی را که حسین مسافرآستانه آغاز کرده است به سرانجام رساند.

وی با اشاره به مساله VOD در سینمای خانگی تاکید کرد: VOD امروز تبدیل به یک ضرورت شده است و در تمام دنیا به آن توجه می شود چرا که دنیا به این امر به عنوان یک بازار بزرگ نگاه می کند. در حال حاضر کارهای این طرح انجام شده و تنها همکاری با دستگاه های دیگر در این زمینه باقی مانده است که امیدوارم هرچه سریعتر انجام شود چرا که بهترین راه برای نجات سینمای ایران به شمار می رود.

ایوبی گفت: مبارزه با قاچاق فیلم در رسانه های تصویری ادامه پیدا می کند، همچنین امیدوارم ساختار امور بین الملل در این حوزه که در حال حاضر چندان مطلوب من نیست بتواند شکل بهتری به خود بگیرد. علاوه برآن دبیرخانه هماهنگی جشنواره ها نیز باید به بهترین شکل در این موسسه پیگیری شود.

وی با اشاره به مسائل موجود در سینمای ایران تاکید کرد: همیشه گفته ام که از نقدهای موجود در سینمای ایران استقبال می کننم اما می خواهم این نقدها براساس محورها و شاخص های درست باشد. همانطور که برای نقد سینمای هرکشور شاخص های مختلفی وجود دارد، امیدوارم نقد سینمای ایران نیز براساس شاخص های درست صورت گیرد، اینکه اگر به هنرمندی پروانه ساخت ارائه نشود یعنی حال سینمای ایران بد است و اگر مجوز ساخت ارائه شود حال سینمای ایران خوب است، اصلا درست نیست. قرار نیست هرکس خود را سینمای ایران بداند و اگر حال او بد باشد یعنی حال سینمای ایران هم بد است. من نمی گویم همه اقدامات ما در سینمای ایران درست است، اما این انتظار را دارم که ما را با تولیدات سینما بسنجید، این را باید بگویم سینمای ایران امسال، سال درخشانی را پشت سر می گذارد و از طرف محمد حیدری دبیر جشنواره فیلم فجر این قول را می دهم که در جشنواره امسال با توجه به اینکه فیلمسازان برجسته ای در حال ساخت فیلم های جدید هستند، می توانیم شاهد آثار متنوعی باشیم.

این مدیر سینمایی با اشاره به اینکه در حال حاضر در دنیا با بحران کاهش تماشاگر مواجه هستیم، توضیح داد: در سال گذشته تنها ایران و چین با افزایش مخاطب در سینما همراه بودن؛ چین با استفاده از تولیدات هالیوود و ایران تنها با اتکا به آثاری که در کشور تولید می شود به این جایگاه رسیده است. آمار مخاطبان سینمای ایران در سایت سینما تک وجود دارد و با توجه به اینکه گیشه سینمای ایران تا ۹۰ درصد مکانیزه شده است، نمی توان گفت که این آمار اشتباه است.

وی با اشاره به اینکه کارهای دولتی همیشه زمان بر است، تاکید کرد: ۲۷ سال است که دولت می خواهد ساختمان فیملخانه را بسازد اما هنوز آن را به پایان نرسانده است، اما توانسته است طی ۲ سال گذشته همه سینماهای کشور را به سیستم دیجیتال مجهز کند که از نظر من این کار یک مدیریت جهادی است. در واقع طی ۳۰ سال گذشته شاهد کاهش زیرساخت ها و سالن های سینما در کشور بودیم اما به برکت نمایش فیلم سینمایی «محمد رسول الله (ص)» ۶۰ شهر کشور صاحب سینما شدند.

ایوبی با اشاره به شرایط اقتصادی کشور تاکید کرد: در یکی از جلسات بیان کردند که ۲ سال گذشته دولت شبیه ماه رمضان دولت بود و آقای شریعتمداری اعلام کرد که وضعیت اقتصادی و بودجه دولت در این دو سال شبیه وضعیت دولت در جنگ بود.

وی ادامه داد: در تلاش هستیم تا شیوه حمایت های دولتی در سینما تغییر کند، در واقع دولت باید پای خود را از تولیدات سینمایی کنار بکشد، البته این به آن معنا نیست که دولت از تولید فیلم های فاخر حمایت نمی کند، اما این را باید بگویم که این روزها در کارتابل من هیچ طرح و ایده قابل قبول و جدیدی دیده نمی شود و تنها نامه هایی به دست من می رسد که می گوید پول دهید.در چنین شرایطی بنیاد سینمایی فارابی از ۴۰ فیلم سینمایی حمایت کرده است و در تلاش هستیم تا سال آینده حمایت به سمت تولید آثار فیلم اول برود.

رییس سازمان سینمایی با اشاره به مساله اقتصاد مقاومتی گفت: خوشحالم در کشوری زندگی می کنیم که رهبر انقلاب در تلاش هستند تا این کشور به یک قدرت جهانی تبدیل شود. اصول اقتصاد مقاومتی استفاده از تولیدات داخلی است و سینمای ایران با توجه به اینکه تنها از محصولات و تولیدات داخلی استفاده می کند، می تواند در این زمینه پیشگام باشد و در زمینه اقتصاد مقاومتی تحقیقات لازم را به عمل آورد.

وی با اشاره اینکه عده ای می گویند پروژه های مشترک به معنای نفوذ غرب به داخل کشور است، تاکید کرد: افرادی که چنین نظریاتی دارند نه ایران را می شناسند و نه غرب را چرا که اگر ایران و ظرفیت های آن را بشناسند به این نتیجه می رسند که ایران با تولیدات مشترک زیر نفوذ غرب نمی رود، چرا که ما در این پروژه ها فروشنده هستیم و کسانی که خودباخته غرب نباشند چنین حرف هایی نمی زنند. در واقع غرب نیازمند سینمای ایران و محصولات آن است.

ایوبی با بیان اینکه من غرب را به عنوان یک مشتری برای سینمای ایران می بیینم و در پایان گفت: فکر می کنم که بحران سینمای ایران تمام شده است، در واقع بحران سینمای ایران ۲ سال پیش بود، زمانی که هر هنرمندی که می خواست ثابت کند یک هنرمند انقلابی است صبح که از خواب بیدار می شد به کل سینمای ایران فحش می داد. بحران سینمای ایران زمانی بود که سینما را به عنوان فاضلاب می خواندند و معتقد بودند که همه در سینما فاسد هستند.

کد N1013531

وبگردی