آفتاب

احتمال از دست رفتن کمک‌های بین‌المللی به دلیل بن‌بست سیاسی در لبنان

احتمال از دست رفتن کمک‌های بین‌المللی به دلیل بن‌بست سیاسی در لبنان

بن‌بست سیاسی در لبنان و ناکارآمدی پارلمان نه تنها باعث بروز مشکل انباشت زباله در خیابان‌های پایتخت این کشور شده، بلکه کشور را در معرض خطر از دست دادن کمک‌های خارجی برای پروژه‌های حیاتی قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، پارلمان لبنان باید برای تضمین این کمک های مالی خارجی قانونی را درباره شرایط دریافت و بازپرداخت تصویب کند اما پارلمان بر سر مسائل مختلفی چون عدم توافق های داخلی و درگیری در سوریه دچار دودستگی شده و از مه 2014 تاکنون موفق به تشکیل جلسه نشده است.

بانک جهانی هشدار داده که اگر پارلمان لبنان نتواند تا پیش از 31 دسامبر سال جاری میلادی قراردادهای مربوط به وام را تایید کند، این کشور احتمالا نیمی از کمک مالی 1 / 1 میلیارد دلاری خود را از دست می دهد.

نیمی از این مبلغ برای پروژه سدی واقع در جنوب لبنان است که قرار است آب آشامیدنی و کشاورزی 6 / 1 میلیون نفر را تامین کند.

ناکارآمدی پارلمان لبنان تا کنون باعث شده تا فرانسه کمک مالی 5 / 46 میلیون یورویی خود برای ساخت مدارس و 70 میلیون یورویی خود برای بخش تولید برق را لغو کند.

همچنین کمک 70 میلیون یورویی دیگر از جانب دولت پاریس نیز که برای پروژه تصفیه آب لبنان است، به خاطر عدم اقدامات مناسب پارلمان لبنان در حالت تعلیق قرار دارد. بانک جهانی همچنین ارائه کمک 40 میلیون دلاری برای این کشور در سال جاری میلادی را متوقف کرده است.

فرید بلحاج، مدیر منطقه‌ای بانک جهانی در این باره گفت:‌ این بن بست در پارلمان لبنان باعث شده تا ما تعدادی از پروژه های بسیار مهم را که برای توسعه و تحول کشور لازم است،‌ متوقف کنیم. در گفت و گو با نهادهای لبنانی به مولفه‌هایی رسیدیم مبنی براینکه باید کاری انجام شود. جنبه سیاسی این مساله باید از جنبه های اقتصادی و توسعه آن متمایز باشد چون پیامدهای جدی به همراه دارد. گرچه سایر پروژه های مربوط به بانک جهانی به مبلغ 500 میلیون دلار در دست اجراست اما به آن سرعتی که ما امید داشتیم نبود و این خطر وجود دارد که این پروژه های موجود نیز به اتمام نرسند.

حکومت و ساختار سیاسی لبنان در پی یکسری بحران ها و خشونت ها پس از ترور رفیق حریری نخست وزیر فقید در 2005 و همچنین بروز جنگ در سوریه از سال 2011 تضعیف شده است.

این جنگ در سوریه باعث شده تا بیش از یک میلیون آواره سوری به لبنان وارد شوند و همین امر برای اقتصاد این کشور 5 / 7 میلیون دلار هزینه در پی داشته است. این کشور از 2009 انتخابات پارلمانی نداشته و دوره پارلمان کنونی دو بار تمدید شده است.

کابینه لبنان نیز دچار دودستگی است و تاکنون بیش از ده ها بار در انتخاب جانشین برای میشل سلیمان، که دوران ریاست جمهوری اش در مه 2014 پایان یافت، ناکام مانده است.

این بن بست سیاسی اخیرا باعث "بحران زباله" در شهرهای این کشور به ویژه بیروت شده که علتش ناکامی دولت در واکنش نشان دادن به تعطیلی بزرگترین مرکز جمع‌آوری و دفن زباله لبنان است.

سیاستمداران می گویند از تعلیق فرآیند ارسال پول و کمک های خارجی به لبنان آگاه هستند و رییس پارلمان این کشور نیز اخیرا گفته که پارلمان به زودی جلسه تشکیل می دهد.

یک دیپلمات فرانسوی در لبنان در این باره گفت: لبنان اولویت فرانسه است و با این بی توجهی ها ما مجبور شده ایم تا برخی از وام ها را لغو کنیم چون نمی‌توانیم تا ابد آنها را به تاخیر بیندازیم. ما پروژه های دیگری هم داریم که در انتظار اختصاص بودجه هستند و امیدواریم که به زودی این تاییدیه از سوی پارلمان لبنان اعلام شود چون به نفع تمام مردم این کشور است.

انتهای پیام

کد N1013519

وبگردی