آفتاب

چرا دیدار هاموند با ملک سلمان 45 دقیقه به طول انجامید؟

چرا دیدار هاموند با ملک سلمان 45 دقیقه به طول انجامید؟

ایسنا نوشت: وزیر امور خارجه انگلیس با عادی خواندن رابطه کشورش با عربستان، گزارش‌های اخیر رسانه‌ها را درخصوص این که بین ریاض و لندن تنش به وجود آمده، رد کرد.

فیلیپ هاموند، وزیر امور خارجه انگلیس در مصاحبه‌ای با شبکه العربیه گفت روابط کاری کشورش با عربستان سعودی ریشه‌دار و قدرتمند است.

هاموند که این مصاحبه را در حاشیه یازدهمین اجلاس گفت‌وگوهای منامه انجام داد، وضعیت روابط انگلیس-عربستان را "مثل همیشه عادی" توصیف کرد.

این اظهارات هاموند به دنبال اعلام خارج شدن انگلیس از یک توافق 5.9 میلیون پوندی با عربستان در زمینه اداره زندان‌ها و آموزش پرسنل زندانهای عربستان مطرح شدند.

هم‌چنین محمد بن نواف، شاهزاده عربستانی و سفیر این کشور در انگلیس در مقاله‌ای در روزنامه دیلی تلگراف از "نقض شدن احترام دو جانبه" میان دو کشور و "تغییر هشدار دهنده" در رفتار انگلیس با عربستان خبر داده بود.

با این حال فیلیپ هاموند چند روز پیش به ریاض رفت و در این سفر با پادشاه عربستان، ولیعهد این کشور و جانشین این ولیعهد دیدار کرد.

وی همچنین مذاکرات مفصلی را با عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان نخست در جریان مذاکرات صلح سوریه در شهر وین و بعد در جریان کنفرانس گفت‌وگو‌های منامه انجام داده است.

هاموند گفت، در جریان این دیدارها به دنبال تضمینهای عربستان در خصوص این که "هیچ چیز را از دست نمی‌دهد" بوده و تضمین گرفته که روابط میان دو کشور "عالی" است و "ابدا مشکلی وجود ندارد".

وزیر خارجه انگلیس به شبکه العربیه اظهار کرد: اگر غیر از این بود من ملاقات 45 دقیقه‌ای با پادشاه عربستان نداشتم.

هاموند درباره لغو شدن توافق اخیر کشورش با عربستان در زمینه اداره زندانها نیز گفت، مایکل گووه، وزیر دادگستری تصمیم گرفت این فرآیند را ادامه ندهد زیرا نمی‌خواست منابع وزارتخانه‌اش را صرف امور خارج از کشور کند.

وی ادامه داد: وزیر دادگستری جدید انگلیس می‌خواست بر اصلاحات در زندانهای انگلیس تمرکز کند زیرا ما در واقع در آنجا مشکلات بزرگی نظیر مشکل به افراط کشاندن از جانب افراطگران را داریم.

وی افزود: این پنهان نیست که من و دیگران استدلال کردیم ترجیج می‌دهیم حتی با وجود این که مطابق با دستور کار وزارتخانه گووه نیست قراردادمان با عربستان به نشانه حسن نیت به اجرا در آید.

وی ادامه داد: اما ما نتوانستیم این استدلال را به کرسی بنشانیم و از این قرارداد خارج شدیم. این باعث سرخوردگی شرکای عربستانی ما شد و من به عنوان وزیر امور خارجه این مساله را درک می‌کنم.

هاموند با این حال تاکید کرد، روابط انگلیس – عربستان ریشه‌های عمیق دارد و بسیار فراگیر است و "چنین روابطی با یک قرارداد کوچک که ما تصمیم به عدم اجرایش گرفتیم از بین نمی‌رود."

هاموند خاطرنشان کرد: روابط ما مثل همیشه عادی است و علت تعامل ما با هم این است که این موضوع بیشترین نفع را برای هر دو کشور دارد. ما در حوزه‌های مختلف اعم از امنیت، سایبر، مبارزه با تروریسم و دفاعی همکاری می‌کنیم. ما از ائتلاف تحت رهبری عربستان در یمن پشتیبانی کردیم.

وزیر خارجه انگلیس در سخنرانی در اجلاس گفت‌وگوی منامه بر تعهد کشورش بر تضمین امنیت خلیج فارس و عزم دولتش برای مبارزه با افراطگرایی خشونت آمیز در داخل تاکید کرد و گفت: نباید ما بی تحملی را تحمل کنیم.

وی همچنین بار دیگر ایران را به حمایت از تروریسم متهم کرد و گفت: اگر ایران به حمایت از تروریسم ادامه دهد، کشورهای سازمان ملل این اختیار را دارند که دست به اقدامهای جداگانه بزنند.

وی در ادامه این ادعاهای خود گفت: ما می‌دانیم که رفتار ایران در منطقه همچنان چالش‌برانگیز است و امیدواریم که با گذشت زمان و روی آوردن ایران به جهان به دنبال برداشته شدن تحریم‌ها ما رفتار متفاوتی از ایران مشاهده کنیم. اما چنین اتفاقی قرار نیست که یک شبه بیافتد و نیاز به زمان دارد.

فیلیپ هاموند همچنین در مصاحبه دیگری با دیلی تلگراف این مساله را که در روابط میان انگلیس و عربستان بحران به وجود آمده رد کرد. وی این روابط را "حیاتی" و در راستای منافع انگلیس از جمله منافع امنیتی این کشور خواند.

هاموند گفت: اگر عربستانی‌ها با شما اختلاف داشته باشند در آن صورت شما نمی‌توانید با پادشاه عربستان دیدار رسمی داشته باشید. این حقیقت که عربستانی‌ها به این شکل من را پذیرفتند پیام بسیار قدرتمندی را ارسال می‌کند.

وی افزود: عربستانی‌ها می‌دانند در کشوری مثل انگلیس که رسانه‌ها و گروه‌های حقوق بشری خود را کنترل نمی‌کند باید انتظار مطرح شدن انتقاد را داشته باشند.

وی گفت: آنها درک می‌کنند که نظام ما با نظام آنها متفاوت است. این به این معنی نیست که آنها گاهی ناراحت نمی‌شوند.

52261

کد N1013485

وبگردی