آفتاب

بلر نادیده گرفتن گزارش دادستان کل وقت انگلیس درباره جنگ عراق را نپذیرفت

بلر نادیده گرفتن گزارش دادستان کل وقت انگلیس درباره جنگ عراق را نپذیرفت

نخست وزیر پیشین انگلیس ادعاها درباره اینکه به وزرایش گفته شده بود گزارش مربوط به زیر سوال بردن مشروعیت جنگ عراق پیش از آغاز آن را نادیده بگیرند، رد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران‌(ایسنا) به نوشته روزنامه گاردین، روزنامه میل روز یکشنبه از قول یکی از مقام‌های ارشد دولت انگلیس که خواست نامش فاش نشود، نوشت، لرد گلداسمیت، دادستان کل وقت یک بیانیه حقوقی 13 صفحه‌ای را در هفتم مارس 2003، سه هفته قبل از آغاز حمله به عراق ارائه کرد که در آن آمده بود جنگ عراق احتمالا به خاطر قوانین بین‌المللی زیر سوال می‌رود چون فاقد حمایت سازمان ملل است.

مقام ارشد دولت انگلیس به روزنامه میل گفته است: این یک شرایط خیلی بد بود. تاریخی که در آن انتظار می‌رفت جنگ آغاز شود، از قبل تعیین شده بود و این لرد گلداسمیت بود که می‌گفت مشروعیت این جنگ توسط مجامع بین‌الملل به چالش کشیده می‌شود چون مورد حمایت سازمان ملل نیست. اما به وزرا گفته شد به گزارش توجه نکنند و به کار خود ادامه دهند.

این در حالی است که یکی از سخنگوهای تونی بلر، نخست وزیر پیشین انگلیس گفت: اینکه بلر از گزارش اطلاع داشت، کاملا "بی‌معنی" است. در حضور او کسی درباره گزارش حرفی نزد. بلر و لرد گلداسمیت با تمامی شرایط مربوط به توصیه‌های بررسی جنگ عراق روبرو شدند. حقیقت این است که توصیه ارائه شده این بود که اقدام نظامی در عراق "قانونی" است و به دلایل خوبی هم این توصیه‌ها ارائه شد.

در همین حال روز پنجشنبه سر جان چیلکات، که برای تهیه گزارشی درباره جنگ عراق مامور شده است، اعلام کرد گزارش خود درباره جنگ عراق را ژوئن یا ژوئیه سال آتی میلادی منتشر می‌کند و به این ترتیب به مقام‌های دولتی لندن فرصتی سه ماهه داده تا به بررسی‌های امنیت ملی درباره این یافته‌ بپردازند.

وی در نامه‌ای به دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس نوشت که متن گزارشش که دو میلیون کلمه دارد،‌ در هفته 18 آوریل 2016 پایان می‌یابد.

سخنگوی نخست وزیر پیشین انگلیس گفت: تونی بلر همواره خواستار بررسی‌های بیشتر برای ارائه گزارش مربوط به جنگ عراق بوده است. او همچنین خواستار مشخص کردن چارچوب زمانی برای این بررسی است.

انتهای پیام

کد N1013205

وبگردی