آفتاب

حزب‌الله لبنان: عربستان در جایگاهی نیست که بتواند از آینده منطقه سخن بگوید

حزب‌الله لبنان: عربستان در جایگاهی نیست که بتواند از آینده منطقه سخن بگوید

در واکنش به اظهارات مداخله جویانه وزیر خارجه عربستان درخصوص آینده سوریه و ایجاد سوریه‌ای جدید بدون حضور بشار اسد، رئیس شورای اجرایی حزب‌الله لبنان تاکید کرد عربستان در جایگاهی نیست که بتواند از آینده کشورهای عربی و اسلامی منطقه سخن بگوید.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری العهد، سیدهاشم صفی الدین، رئیس شورای اجرایی حزب‌الله لبنان اعلام کرد: برخی نتایجی که شرکت کنندگان در نشست‌ وین به آن دست یافتند، همان چیزهایی بود که مقاومت پنج سال قبل از آنها سخن گفته و اعلام کرده بود که چه کارهایی باید انجام شود و مسئولیت خود را نیز پذیرفته بود.

وی افزود: زمانی که مقاومت وارد سوریه شد از همان روز اول اعلام کرد که در این کشور خطراتی علیه لبنان و مقدسات آن و نیز برای سوریه و کل منطقه وجود دارد ما گفتیم که توطئه‌ای علیه سوریه آغاز شده زیرا این کشور در محور مقاومت است و همواره از مقاومت لبنان و فلسطین حمایت کرده است.

رئیس شورای اجرایی حزب‌الله در نشستی که در شهرک کفر دونین لبنان برگزار شد تاکید کرد: جهان به خاطر فداکاری‌ها و مبارزات در این جایگاه فعلی قرار دارد و اگر ثبات در موضع‌گیری همراه با قدرت و آمادگی مقابله با تروریسم در سوریه نبود، هرگز به این نتایجی که الان رسیده دست نمی‌یافت.

وی در پاسخ به اظهارات عادل الجبیر ، وزیر خارجه عربستان در خصوص ایجاد سوریه ای جدید بدون حضور بشار اسد(رئیس جمهور سوریه) نیز گفت: عربستان این روزها موضع‌گیری‌های "اشتباه" و "متزلزلی" که ناشی از عدم درک و شناخت درست از حوادث منطقه است دارد.

سید صفی الدین در ادامه تاکید ورزید: عربستان در جایگاهی نیست که بتواند درباره آینده کشورهای عربی و اسلامی منطقه سخن بگوید. وضعیت امنیتی و سیاسی این کشور در سطح بین المللی و منطقه‌ای بسیار ضعیف‌تر از آنست که بتواند از روی کارآمدن رئیس جمهوری در سوریه و یا تغییر نظام این کشور و یا هر کشور دیگری سخن بگوید. تا زمانی که عربستان با وجود ضعف‌ ساختاریش اینگونه سخن بگوید، علاوه بر اشتباهات گذشته‌اش در لبنان و اشتباه امروزش در یمن، خطاهای جدیدی مرتکب خواهد شد.

وی ادامه داد: زمانی که عربستان مانع از انتخاب رئیس جمهوری برای لبنان می‌شود که شایستگی این موقعیت را دارد این بدان معناست که این کشور تلاش می‌کند گروهی از لبنانی‌هایی را با موضع‌گیری‌هایی همراه کند که اصلا توان اتخاذ آن را ندارند زیرا این موضع‌گیری‌ها بسیار بزرگتر از توان و ظرفیت این گروه لبنانی است.به این ترتیب این گروه لبنانی که وابسته به سیاست‌های عربستان در لبنان است نماینده مخلص و فداکار منافع عربستان می‌شود. اما در نهایت هم این گروه و هم عربستان مانند اتفاقی که در یمن، سوریه و عراق رخ داد شکست می‌خورند.

سید صفی الدین تاکید کرد: ما از آینده روشن خود و ابعاد سیاسی آن و از توانمندی‌هایی که آینده منطقه را مشخص می‌کند سخن می‌گوییم. آینده منطقه‌ای که اکنون مقاومت به نقطه تحول اساسی حال حاضر و آینده آن تبدیل شده است. این وهم و خیال نیست بلکه قدرت واقعی مقاومت است که در سوریه و در نبرد با تکفیری‌های لبنان و نیز در مواجهه با دشمن اسرائیلی ثابت شده است.

وی ادامه داد: این حقیقتی است که ما باید با آن آشنا شویم و با آن زندگی کنیم و همه مردم لبنان چه بخواهند و چه نخواهند باید این مساله را بپذیرند. برخی گروه‌ها در لبنان مقاوت و تاثیر آن را در منطقه قبول ندارند واین مشکل آنان است که از واقعیت‌ها چشم پوشی می‌کنند و در گفت‌وگوها و مکان‌های مختلف ما را با انتخاب‌ها و اظهارات دور از واقع‌ خود متعجب می‌کنند و این آنها هستند که خود را در چاه خیال و وهم انداخته‌اند.

انتهای پیام

کد N1013142

وبگردی