آفتاب
امام جمعه موقت اهواز:

"صحیفه سجادیه" یکی از مهمترین منابع در دست شیعیان است

"صحیفه سجادیه" یکی از مهمترین منابع در دست شیعیان است

امام جمعه موقت اهواز گفت: یکی از مهمترین منابعی که از جهت محتوا و استواری و غنا، در دست شیعیان قرار دارد صحیفه سجادیه امام زین العابدین(ع) است.

امام جمعه موقت اهواز گفت: یکی از مهمترین منابعی که از جهت محتوا و استواری و غنا، در دست شیعیان قرار دارد صحیفه سجادیه امام زین العابدین(ع) است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان حجت‌الاسلام سیدابوالحسن حسن‌زاده در ششمین نشست از سلسله نشست‌های «در محضر صحیفه» با موضوع «فضائل و مناقب امام سجاد(ع)» که به میزبانی کانون‌های مساجد اهواز برگزار شد، با بیان این‌که «کلماتی که در صحیفه سجادیه بیان شده از جهت محتوا بسیار بالاست و یک مجموعه کامل محسوب می‌شود» افزود: امام خمینی(ره) در اول قسمتی از نامه خودشان، بخشی از افتخارات شیعه را بیان می‌کنند و یکی از جمله‌ها و اشارات ایشان به صحیفه سجادیه است که به زبور آل محمد معروف شده است.

حسن‌زاده با اشاره به این‌که «کلمات صحیفه سجادیه بیشتر در قالب دعاست اما علاوه بر دعا به بیان نیازهای انسان نیز می‌پردازد» تصریح کرد: بخش مهمی از مباحث صحیفه سجادیه مباحث اعتقادی است که به موضوعاتی همچون توحید، نبوت، امامت و معاد پرداخته شده است.

وی اضافه کرد: یک بخش دیگر صحیفه سجادیه در خصوص مباحث سیاسی است که امام سجاد(ع) در دوران 34 ساله امامت خود از عاشورای سال 61 تا سال 95 هجری بیان کرده است، چند سال امامت ایشان دوران بسیار سختی بود از این رو آنچه می‌خواستند در مباحث سیاسی و اجتماعی بیان کنند در قالب این دعاها بیان می‌فرمودند.

وی عنوان کرد: بخشی دیگر از دعاهای امام زین العابدین(ع) در صحیفه سجادیه مباحث اخلاقی است که این مباحث بخش بسیار مهمی است و برخی از دعاها فقط در مباحث اخلاقی است و برخی هم موضوعات مختلفی است که به مباحث اخلاقی هم اشاره داشته است.

امام جمعه موقت اهواز با بیان این‌که «روابط بین انسان‌ها و ارتباط مسلمانان با غیرمسلمانان به خوبی در صحیفه بیان شده است» اظهار کرد: فرصت‌هایی که خداوند متعال به انسان‌ها داده در دعاهای حضرت سجاد (ع) به خوبی بیان شده که چه طور از این فرصت‌ها استفاده کنیم.

وی به دعای بیستم صحیفه سجادیه که به دعای مکارم الاخلاق معروف است، اشاره کرد و ادامه داد: برای نام این دعا از فرمایشات امام سجاد(ع) استفاده شده یعنی آن اخلاقی که انسان را به کرامت و جایگاه والایی برساند، این دعا در شب بیست و سوم ماه رمضان خوانده می‌شود.

وی با اشاره به این‌که «بسیاری از دعاهای امام سجاد (ع) با صلوات بر محمد و آل محمد شروع می‌شود» اظهار کرد: این دعا نیز با صلوات شروع می‌شود و به مباحثی همچون چگونگی ارتباط با دیگران، سؤالاتی که در روز قیامت از انسان پرسیده می‌شود، اجزای عبادت، مکارم دنیا و آخرت و... می‌پردازند.

حسن‌زاده با تقدیر و تشکر از دبیرخانه کانون‌های مساجد خوزستان برای برگزاری چنین نشست‌هایی اظهار امیدواری کرد: خداوند به ما توفیق کسب این ویژگی‌ها و خصال را عنایت بفرماید و همه ما با صحیفه سجادیه امام سجاد(ع) بیشتر آشنا و از مفاهیم ارزشمند آن بهره‌مند شویم.

انتهای پیام

کد N1013140

وبگردی