آفتاب

با قانون می توان «ژن نخبگی» را منتقل کرد؟/نماینده مجلس: آیا نخبگان فقط باید با نخبگان ازدواج کنند؟

با قانون می توان «ژن نخبگی» را منتقل کرد؟/نماینده مجلس: آیا نخبگان فقط باید با نخبگان ازدواج کنند؟

امروز طرحی با عنوان «طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده» در دستور کار صحن علنی مجلس بود که برخی مفاد آن درباره تسهیلاتی برای نخبگان، با سوالاتی از سوی نماینگان روبرو شد.

در ماده يک اين طرح که به «تعاريف» اختصاص داشت، از «انتقال ژن نخبه»، به مفهوم «تقویت و تعمیم میزان ژن نخبگی در فرآیند بین نسلی جمعیت کشور» اشاره شده بود.

ايرج نديمي نماينده لاهيجان در مخالفت با اين طرح گفت: چگونه مي توان ژن نخبه را تشخيص داد؟ آيا اين به منزله ازدواج افراد نخبه با يکديگر است؟ يعني فقط نخبگان مي توانند از چهره هاي نخبه ديگر خواستگاري کنند؟ مگر براي اين موارد هم مي توان قانون تصويب کرد؟

حسن تاميني نماينه رشت هم گفت: در حال حاضر جوانان تمايلي به ازدواج ندارند، چه برسد به بچه داري! اين معضل در کشورهاي ديگر هست و ما نيز در حال ابتلا به آن هستيم. کشورهاي ديگري بسته هاي تشويقي و حتي حمايت از مهاجران را در دستور کار خود قرار داده اند.

لاله افتخاري نماينده تهران هم با بيان اينکه هيچ کس با افزايش جمعيت و تحقق منويات رهبري مخالفتي ندارد، در تذکري گفت: اما اين طرح تبعيض هاي ناروايي در مورد زنان و اشتغال و «ژن نخبگي» ايجاد کرده است و ابهامات و بار مالي دارد. اين طرح قابليت اجرايي ندارد.

گفتني است پيش از اين عليرضا مرندي عضو کميسيون بهداشت مجلس در گفت و گويي عنوان کرده بود که چرا در جامعه ما فقرا تشويق به فرزند آوري مي شوند و نخبگان به اين کار تشويق نمي شوند.

البته نمايندگان نهايتا با اينکه به کليات اين طرح که به گفته محمدرضا باهنر «در راستاي لبيک گفتن به دغدغه هاي رهبري در موضوع افزايش جمعيت»، بود راي موافق دادند اما به دليل عدم تامين بار مالي آن را به کميسيون فرهنگي باز گرداندند.

اتفاقا بخشي از بار مالي تامين نشده اين طرح هم باز به موضوع نخبگان برمي گشت. در ماده 34 اين طرح نيز آمده بود: دولت مکلف است برای خانواده‌های دارای سه فرزند و بالاتر (زیر 20 سال ) که یکی از زوجین دارای تحصیلات دانشگاهی لیسانس و بالاتر، نخبگان ، مخترعین و دارندگان تحصیلات حوزوی سطح دو و بالاتر ( حداقل یکی از زوجین ) که فاقد مسکن می‌باشند و از تسهیلات دولتی برای مسکن استفاده نکرده‌اند، وام خرد مسکن به میزان حداقل  دو برابر سقف وام های اعطایی بانک مسکن، با بازپرداخت 20 ساله و حداقل سود بانکی بخش مسکن با پرداخت ما به التفاوت یا قطعه زمین مسکونی 150 تا 200 متر در شهرها ( به استثنای کلان شهرها ) به شرط تعهد ساخت و سکونت حداقل 15 سال در آن تامین نماید.

2727

کد N1013117

وبگردی