آفتاب
یک استاد حوزه:

ادب مقدمه تکامل و پیشرفت انسان است

ادب مقدمه تکامل و پیشرفت انسان است

معاون پژوهش حوزه علمیه امام صادق (ع) استان زنجان گفت: با ادب بودن یکی از ویژگی‌های مهم یاران امام حسین (ع) بود که با منش رفتاری که در برابر امام خود داشتند، عزتمند و الگوی تاریخی برای سایرین شده‌اند.

معاون پژوهش حوزه علمیه امام صادق (ع) استان زنجان گفت: با ادب بودن یکی از ویژگی‌های مهم یاران امام حسین (ع) بود که با منش رفتاری که در برابر امام خود داشتند، عزتمند و الگوی تاریخی برای سایرین شده‌اند.

حجت‌الاسلام کریم حسنی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه زنجان، اظهار کرد: کربلا تنها یک اتفاق نبود که در یک مقطع تاریخی رخ داده شود و به اتمام رسیده باشد، بلکه با بررسی ابعاد مختلف این واقعه بزرگ تاریخی می‌توانیم جلوه‌هایی جدیدی را از آن استخراج کنیم و در دسترس همگان برای آشنایی با هدف از قیام امام حسین (ع) قرار دهیم.

وی افزود: ادب یکی از جلوه‌های ناب عاشورا محسوب می‌شود که در کلام معصومین (ع) و روایات دینی به با ادب بودن توصیه فراوانی شده است و در تعریفی که از این کلمه ارائه شده است، از هر آنچه که انسان صفات خوب و نیکو را در خود جمع‌آوری کند و و از صفات بد و ناپسند دوری کند فرد با ادبی تلقی می‌شود.

حسنی تصریح کرد: در قرآن کلمه‌ای که مستقیم به ادب اشاره کند وجود ندارد، ولی مضامینی که مربوط به ادب باشد وجود دارد، در زمان جاهلیت اعراب توجه خاصی به رعایت ادب و نزاکت در برابر یکدیگر و نزد پیامبر گرامی (ع) نداشتند و در طول روز بدون توجه داشتن به زمان‌های استراحت پیامبر (ص) در پشت حجره‌های ایشان با صدای بلند به گفت‌وگو می‌پرداختند.

حسنی در ادامه یادآور شد: متاسفانه امروزه پیش گرفتن برخی از رفتار‌ها که در میان افراد شیوع پیدا کرده است موجب شده تا رعایت ادب در بین افراد کمرنگ شود، بطوری‌که امروز شاهد رعایت نکردن ادب و احترام جوانان و افراد خانواده و جامعه نسبت به افراد میانسال هستیم و همین طور والدین نسبت به فرزندان خود کوتاهی‌هایی دارند.

این استاد حوزه افزود: حضور افراد در فضای مجازی و استفاده از شبکه‌های مجازی موجب شده تا افراد به حقوق و حریم یکدیگر به راحتی تجاوز کنند و در برابر هم ادب را رعایت نکنند و این باعث شده تا فضای مجازی آلوده به این گونه رفتار‌ها شود.

حسنی خاطرنشان کرد: ادب مقدمه تکامل و پیشرفت انسان است که باید بزرگتر‌ها و کوچکتر‌ها نسبت به همدیگر احترام و ادب را رعایت کنند و ائمه اطهار (ع) نمونه‌های بارز احترام هستند که باید آموزش‌ها در راستای الگوگیری از آنان انجام گیرد و این در قالب عمل کردن به واجبات و ترک محرمات امکان‌پذیر است چراکه هراندازه فرد در چارچوب دینی باشد و از افراط و تفریط به دور باشد از ادب و احترام بهره کامل را برده است.

انتهای پیام

کد N1013080

وبگردی