آفتاب
پیشنهادهای یک استاد ارتباطات

فضای نمایشگاه مطبوعات یا زیاد سیاسی است و یا تفریحی

فضای نمایشگاه مطبوعات یا زیاد سیاسی است و یا تفریحی

یکی از اساتید ارتباطات با اشاره به نحوه برگزاری «نمایشگاه مطبوعات» در سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: متاسفانه هر ساله کارکرد این نمایشگاه یا زیاد سیاسی یا زیاد تفریحی می‌شود.

علی گرانمایه‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس رسانه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) اظهار کرد: من سال گذشته نیز این گله را کردم که «نمایشگاه مطبوعات» باید محل خرید و فروش دستگاه‌های چاپ و امتیازات مطبوعاتی، محل برگزاری گارگاه‌های علمی همانند کارگاه‌های صفحه‌بندی، طراحی لوگو، خبرنویسی جدید و ... باشد، نه اینکه همانند نمایشگاه سال گذشته شاهد مسائل عجیب و غریبی در برخی از غرفه‌های آن باشیم که برای نمونه برخی مواد خوراکی بفروشند یا از بهترین روپایی‌زن فوتبال ایران دعوت کنند تا در «نمایشگاه مطبوعات» روپایی بزند.

او با تاکید بر اینکه فضای «نمایشگاه مطبوعات» باید مطبوعاتی‌تر شود، ادامه داد: باید از این نمایشگاه به عنوان یک فرصت استفاده شود تا از طریق آن اهالی رسانه با تکنولوژی‌های روز دنیا در حوزه رسانه و ارتباطات آشنا شوند. باید برای روزنامه‌نگاران کارگاه‌های خبرنویسی آن‌لاین و خبرنویسی در شبکه‌های اجتماعی چون تلگرام و وایبر برگزار شود تا بدانند چطور می‌توانند از این شبکه‌های مجازی در راستای اهداف روزنامه‌نگاری‌شان استفاده کنند.

این استاد ارتباطات خاطرنشان کرد: سال‌ها است که این نمایشگاه مطبوعات در کشور ما برگزار می‌شود ولی تاکنون کدام خبرگزاری را دیده‌اید که شیوه‌های خبرنویسی‌شان را در قالب کارگاه‌های آموزشی در حین برگزاری نمایشگاه تدریس کنند؟ برای نمونه ایسنا یا فارس می‌توانند سبک خبرنویسی خودشان را به دیگران آموزش بدهند. هر سال در این نمایشگاه فقط هر رسانه‌ای همانند نمایشگاه‌های لوکس خارجی که محصولات خوراکی یا پوشاکی‌ به فروش می‌رسانند، تنها غرفه‌شان را تزئین می‌کنند.

گرانمایه‌پور با اشاره به مطبوعات استان‌های گوناگون که در «نمایشگاه مطبوعات» شرکت می‌کنند، متذکر شد: هر سال دورترین غرفه‌های نمایشگاه را از لحاظ مکانی به برخی از مطبوعات استانی که در نمایشگاه شرکت می‌کنند، اختصاص می‌دهند. این در حالی است که باید از این مطبوعات استانی که علیرغم هزینه‌های زیاد در این نمایشگاه شرکت می‌کنند، تجلیل شود. باید بتوانیم در این نمایشگاه به مطبوعات شهرستانی آموزش بدهیم تا چگونه روی پای خودشان بایستند و چطور کسب درآمد کنند.

او «نمایشگاه مطبوعات» را محل تعامل تجربیات سردبیران استان‌های گوناگون دانست و افزود: این نمایشگاه باید بتواند محل انعقاد قرادادهای خیلی بزرگ در ارتباط با چاپ نشر روزنامه‌ها باشد، نه اینکه تنها محل رفت و آمد برخی از شخصیت‌های سیاسی که به دنبال آن هم یا عده‌ای ذوق زده شودند که برای مثال آن شخصیت سیاسی از نمایشگاه بازدید کرده است یا اینکه عده‌ای منتظر باشند که با ورود این اشخاص سیاسی، یک بحث سیاسی پیش بیاید تا بتوانند شعار بدهند و نمایشگاه را به هم بریزند.

گرانمایه‌پور ادامه داد: به جای آن که در «نمایشگاه مطبوعات» رسانه موفق را از لحاظ تیتر، لید، مخاطب و تیراژ معرفی شود، بهترین غرفه‌آرایی یا بهترین غرفه در پاسخگویی به مردم شناسایی و معرفی می‌شود. در حالی که نمایشگاه باید بتواند معرف خبرگزاری‌هایی باشد که در طول سال بهترین خروجی خبر فارسی و انگلیسی را داشته، خبرنگاران زیادی را آموزش داده، سطح دانش خبرنگارانش را ارتقا بخشیده و بهترین عکس خبری سال را گرفته است، باشد.

انتهای پیام

کد N1013032

وبگردی