آفتاب
ابوترابی‌فرد در افتتاحیه اجلاس مجمع مجالس آسیایی:

راه‌حل‌ سیاسی باید جایگزین رقابت‌ منفی برای حل بحران منطقه شود

راه‌حل‌ سیاسی باید جایگزین رقابت‌ منفی برای حل بحران منطقه شود

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر رعایت تمامیت ارضی و حاکمیت ملی سوریه توسط تمامی کشورها، گفت: راه‌حل‌ سیاسی باید جایگزین رقابت‌ منفی برای حل بحران منطقه شود.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام حسن ابوترابی‌فرد در افتتاحیه اجلاس مجمع مجالس آسیایی که صبح امروز در هتل اسپیناس تهران برگزار شد با اشاره به اینکه بسیار خوشبختم اعلام نمایم اجلاس تهران با حضور بیش از ۱۸ هیات مجمع مجالس آسیایی آماده برگزاری است، اظهار داشت: با ابراز خوشامد به همه هیات‌ها، از اینکه همراهی کردید تا جلسات مجمع مجالس آسیایی طبق جدول مقرر برگزار گردد، تشکر می‌کنم.

وی افزود: مجلس شورای اسلامی ایران با درک موقعیت ممتاز مجمع مجالس آسیایی در حفظ صلح و آرامش در قاره بزرگ آسیا، همواره تلاش دارد نقش خطیر این مجمع را جدی گرفته و سال به سال آن را ارتقا دهد.

ابوترابی‌فرد ادامه داد: این به این معناست که مواهب و امتیازهای تحکیم مجمع مجالس آسیایی مستقیما منافع و امنیت ملی کشورهای ما را در این دوران پرتنش و پرآشوب تحت تاثیر قرار می‌دهد و به نوعی آن را تضمین می‌کند.

تروریسم بزرگترین مظهر افراط گرایی

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، تروریسم را بزرگترین مظهر افراط گرایی دانست و افزود: این مسئله نه تنها غرب آسیا، بلکه اقصی نقاط شرق آسیا را هم در نوردیده است و کل حیات و زندگی را در این قاره مورد تهدید قرار داده است.

وی تصریح کرد: در چنین شرایطی شدت بخشیدن به همکاری‌های منطقه‌ای و قاره‌ای و سامان دادن امور در درون مجمع مجالس آسیایی که آثار گرانقدر آن به دولت‌های ما منتقل می‌شود، شرط عقل و ضروری است که خوشبختانه همه اعضا آن را جدی گرفته و پس از بروز نقیصه‌ای در برگزاری شورای اجرایی سازمان و کمیته دائمی فرهنگی مجمع مجالس آسیایی در کشور دوست و برادر پاکستان که ریاست فعلی سازمان را به عهده دارند، همه همت گماشته‌اند و

وی افزود: به لطف الهی توانستیم دو اجلاس مهم گفته شده را در تهران برگزار کنیم تا طبق برنامه، آماده شرکت در اجلاس عمومی سالیانه در پنوم‌ پن کامبوج شویم.

 باید تلاش کنیم راه‌حل جدی برای برون‌رفت از وضعیت سوریه پیدا کنیم

ابوترابی‌فرد خاطرنشان کرد: در این رابطه از تلاش‌های دبیرکل و اعضای دبیرخانه مجمع مجالس آسیایی و همکاری‌های دوستان و برادران در پاکستان که همراهی کردند تا اجلاس گفته شده در وقت قانونی خود در تهران برگزار شود، از سوی مجلس شورای اسلامی ایران سپاسگذاری می‌کنم.

وی با بیان اینکه در این ایام که حوادث ناگوار درگیری‌های داخلی که با سرمایه‌گذاری و دخالت خارجی در کشور دوست و برادر سوریه شدت گرفته بود و تبعات انسانی و سیل امواج پناهجویان آن بعد از ۴ سال به مرز تعیین کننده‌ای رسیده و همه جهان را حساس کرده، گفت: این مسئله ما را بر آن داشت که برای توقف فجایع انسانی انجام گرفته در این سرزمین به قدرت‌های بین‌المللی و قدرت‌های منطقه‌ای که خوشبختانه عضو مجمع مجالس آسیایی هم هستند، اعلام همکاری کرده و تلاش نماییم راه‌حلی سیاسی برای برون‌رفت از وضعیتی که مردم بیگناه سوریه را در بر گرفته، شاید پیدا کنیم.

نایب رئیس مجلس با تاکید بر اینکه سوریه به عنوان عضو فعال مجمع مجالس آسیایی و ریاست قبلی سازمان جایگاه مهمی در این مجمع دارد، اظهار داشت: این مسئله ایجاب می‌کند در این ایام که در تنگنا قرار گرفته، از سوی کلیه اعضای مجمع مجالس آسیایی مورد حمایت و تقویت قرار گیرد.

قبل از دیر شدن برخی باید رویاها و امیال منطقه‌ای را کنار بگذارند

ابوترابی‌فرد افزود: همه باید در راه صلح‌سازی در این کشور گام‌های مهمی بردارند. در این راه بی‌شک بایستی تمامیت ارضی و حاکمیت ملی سوریه مورد حمایت قرار گیرد و محفوظ بماند.

وی گفت: قدرت‌های بین‌المللی و قدرت‌های منطقه‌ای از تعیین تکلیف برای آینده سوریه برحذر باشند تا مردم سوریه خود تصمیم مقتضی را اتخاذ کنند.

نایب رئیس مجلس گفت: همان‌طور که رئیس هیات پارلمانی عراق در جلسه هماهنگی ژنو در جوار اجلاس بین‌المجالس اظهار کرد تروریسم به طور خزنده اغلب کشورهای عضو مجمع مجالس آسیایی را در برمی‌گیرد و امنیت ملی همه اعضا در معرض خدشه قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: قبل از اینکه خیلی دیر شود بایستی برخی رویاها و امیال منطقه‌ای را کنار گذاشته و به حمایت از مردم سوریه بپردازند، نه اینکه گروهی را برعلیه گروه دیگری از مردم سوریه تحریک کرده و آشوب و درگیری را راه‌اندازی کرد.

ابوترابی‌فرد ادامه داد: چنانچه این ظرفیت در مجمع مجالس آسیایی به قدر کافی وجود داشته باشد می‌توان این موضوع و سایر بحران‌هایی که آسیا را فرا گرفته در فضایی آرام و دوستانه در اجلاس عمومی و یا در اجلاس تروئیکا به بحث گذاشت و راه‌حل‌های سیاسی به جای رقابت‌های منفی برای برون‌رفت از این بحران‌ها به دست آورد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم در این دو روز بتوانیم به موضوعات مورد علاقه اعضای شرکت کننده و موضوعات در دستور کار شورای اجرایی سازمان و کمیته دائمی فرهنگی مجمع مجالس آسیایی به خوبی رسیدگی کنیم.

 

 

کد N1013028

وبگردی