آفتاب
برای دلخوشی آمریکا اتفاق افتاد؛

دیدار نه چندان دوستانه رهبران کره جنوبی و ژاپن بعد از سه سال

دیدار نه چندان دوستانه رهبران کره جنوبی و ژاپن بعد از سه سال

دیدار رسمی رهبران کره جنوبی و ژاپن که با هدف ارتقاء سطح روابط دیپلماتیک صورت گرفت، از بار نگرانی واشنگتن که تداوم خصومت تاریخی دو کشور را در تضاد با منافع ملی خود می داند، اندکی کاست.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیویورک تایمز، «پارک گئون های» رئیس جمهوری کره جنوبی امروز دوشنبه میزبانی نشستی دو جانبه با حضور «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن را بر عهده داشت. این دیدار که یک روز پس از نشست سه جانبه پکن – سئول – توکیو اتفاق افتاد به لحاظ تاریخی اهمیت زیادی دارد چرا که طی سه سال گذشته گئون های در اعتراض به عدم عذرخواهی ژاپن از جنایات مرتکب شده در طول جنگ جهانی دوم، از دیدار با آبه اجتناب کرده است.

با این حال در نشستی که امروز انجام گرفت، دو طرف توافق کردند تا برای حل و فصل پرونده «بردگی جنسی» زنان کره ای (که به اجبار امپراتوری ژاپن صورت می گرفت)، از هیچ تلاشی فروگذار نکنند.

در همین راستا، آبه در کنفرانس خبری که پس از نشست امروز برگزار شد، اظهار داشت: معتقد هستم که در تلاش برای ساخت رابطه ای آینده نگرانه، نباید مشکلات گذشته مان را به دوش نسل های آتی بیاندازیم. فراموش نکنید که در پنجاهمین سالگرد عادی سازی روابط  توکیو – سئول به سر می بریم و برای تسریع مذاکراتی که با هدف حل و فصل مشکلات انجام می گیرد، به توافق رسیده ایم.

اما آنچه که در نشست امروز بیش از پیش اهمیت داشت، امکان گفتگوی رو در روی رهبران دو قدرت بزرگ آسیای شرقی است که از متحدین اصلی آمریکا در منطقه پاسیفیک محسوب می شوند.

برای سالها، واشنگتن که امنیت ملی خود را در گرو حفظ دوستی با کره جنوبی و ژاپن می بیند، دو کشور را به فراموش کردن اختلافات تاریخی و تشکیل اتحاد با یکدیگر ترغیب کرده است. گئون های که چندین بار با «شی جینپینگ» رئیس جمهور چین دیدار داشته است، امروز با پذیرش آبه تا حدی خیال واشنگتن را که نگران تقویت روابط دوستانه سئول – پکن بود، راحت کرد.

با این حال، گئون های که در روز شنبه ضیافت شامی به افتخار حضور «لی ککیانگ» نخست وزیر چین برگزار کرد، تصمیم گرفت که پذیرایی خود را از آبه به دیدار رسمی چند ساعته خلاصه کرده و از برگزاری ضیافت ناهار برای وی اجتناب کند.  

کد N1013019

وبگردی