آفتاب

داووداوغلو ساز قانون اساسی جدید را کوک کرد

داووداوغلو ساز قانون اساسی جدید را کوک کرد

پس از آنکه حزب حاکم عدالت و توسعه در انتخابات پارلمانی روز یکشنبه ترکیه توانست بار دیگر اکثریت قاطع پارلمانی را به دست آورد نخست وزیر ترکیه از تمامی احزاب سیاسی کشورش خواست تا گردهم آمده و درخصوص یک قانون اساسی جدید به توافق دست یابند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، همزمان با مراسم آتش بازی و شادی هواداران حزب حاکم، احمد داووداوغلو، نخست وزیر ترکیه در بالکن مقر حزب حاکم عدالت و توسعه خطاب به هزاران تن از طرفداران این حزب گفت: من از تمامی احزاب می‌خواهم تا وارد پارلمان شده و یک قانون اساسی جدید ملی مدنی تدوین کنیم.

وی افزود: بیایید با یکدیگر در راستای ترکیه‌ای که در آن درگیری، تنش و دو دستگی جایی ندارد و همه در صلح به یکدیگر احترام گذاشته و یکدیگر را گرامی می‌دارند، همکاری کنیم.

این در حالی است که رهبران حزب دموکراتیک خلق حامی کردها در نخستین ارزیابی‌های خود نسبت به انتخابات پارلمانی روز یکشنبه گفتند: انتخابات اول نوامبر در شرایطی ناعادلانه برگزار شد که شامل قتل عام و خشونت بود.

حزب دموکراتیک خلق در انتخابات روز یکشنبه توانست به زحمت 10 درصد آرای لازم برای ورود به پارلمان را به دست آورد.

صلاح‌الدین دمیرتاش، یکی از رهبران حزب دموکراتیک خلق در کنفرانسی خبری در مقابل مقر این حزب در آنکارا پس از اعلام غیررسمی نتایج انتخابات اول نوامبر گفت: حزب دموکراتیک خلق در جریان مبارزات انتخاباتی تحت شرایط ناعادلانه، غیر‌آزاد و نابرابر قرار داشت.

فیگن یوکشکداغ، یکی دیگر از رهبران حزب دموکراتیک خلق گفت: از انتخابات پارلمانی هفت ژوئن تا کنون که پنج ماه می‌گذرد شرایط برای مبارزات انتخاباتی حزب ما کاملا نابرابر، ناعادلانه و غیرعادی بود.

در همین حال دمیرتاش گفت: میزان بالای شرکت کنندگان در انتخابات اول نوامبر بسیار دلنشین و خوشایند بود. من می‌خواهم از تمامی کسانی که به حزب دموکراتیک خلق رای دادند تشکر کنم.

وی افزود: ما هیچ کمپینی به راه ننداختیم، ما تنها تلاش کردیم تا مردممان را از قتل عام دور نگه داشته و جان آنها را حفظ کنیم. کسب نزدیک به 11 درصد از آراء نتیجه یک کمپین انتخاباتی مناسب نیست.

دمیرتاش ضمن اعلام اینکه حزب دموکراتیک خلق حزبی است که با قتل و قمع مواجه شده، گفت: اگر این سیاست‌های خونین به جای ما علیه حزب دیگری مثلا حزب عدالت و توسعه صورت می‌گرفت آنها از سیاست کنار می‌رفتند. اگرچه ما حدود یک میلیون رای را از دست دادیم اما حزب دموکراتیک خلق پیروزی بزرگی را به دست آورده چرا که تعداد رای دهندگان در این انتخابات افزایش یافته است. می‌خواهم از تمامی افرادی که علی رغم سیاست‌های خونین، در کار ما ایستادند تشکر کنم.

دمیرتاش ادامه داد: حزب دموکراتیک خلق به عنوان سومین حزب بزرگ در پارلمان جدید به اقدامات قاطعانه خود برای آینده ترکیه ادامه خواهد داد.

کد N1012847

وبگردی