آفتاب
سفیر الجزایر در تهران:

روابط ایران و الجزایر در هفته‌های آتی شاهد روندی رو به رشد خواهد بود

روابط ایران و الجزایر در هفته‌های آتی شاهد روندی رو به رشد خواهد بود

مراسم روز ملی الجزایر به مناسبت شصت و یکمین سالروز پیروزی انقلاب این کشور یکشنبه شب در مقر سفیر الجزایر در تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این مراسم که تعدادی از مقامات و مسئولان ایرانی و همچنین تعدادی از سفرای خارجی مقیم تهران در آن حضور داشتند عبدالمنعم احریز طی سخنانی در ابتدا با خوش آمد گویی به مهمانان شرکت کننده گفت: این باعث عزت و افتخار است که به مناسبت گرامیداشت این روز پرشکوه با حضور گرم‌تان در خانه الجزایر همراه ما هستید. امروز مصادف با شصت و یکمین سالروز پیروزی انقلاب آزادی بخش الجزایر است. پیروزی ملتی که در راه رسیدن به عزت و کرامت خود، مرگ را در مقابل زندگی برگزید و بعد از چند دهه تاریکی، ظلمت و اشغال کینه توزانه با احقاق حق خود، حق دوباره یافت.

این دیپلمات عالی رتبه الجزایری ادامه داد: پس از مبارزات صلح جویانه جنبش‌های سیاسی و ملی ، ملت الجزایر به مبارزه مسلحانه روی آورد و نهضت ملی را پایه گذاری کرد که تمامی اقشار مردم در داخل و خارج از کشور به آن ملحق شدند. این نهضت با بیش از یک و نیم میلیون نفر شهید بهای سنگینی را در راه مبارزه پرداخت. پایداری ملت الجزایر پیش زمینه‌ای شد برای آزادی میلیون‌ها نفر از ملت‌های مستضعف و رنج کشیده در سراسر قاره‌های جهان. تمامی آزادگان جهان به یاری الجزایر شتافتند و تمامی این دوستان و برادران با اقدام به کمک های مالی و معنوی توانستند با اشغال فرانسه مقابله کنند. بدین ترتیب الجزایر در 5 جولای 1962 بعد از 7 سال و نیم مبارزه مرگبار، بار دیگر عزت و استقلال ملی خود را به دست آورد.

سفیر الجزایر در تهران ادامه داد: ملت ایران نیز، با همدردی صادقانه خود با انقلاب مردم الجزایر، همواره به آن توجه ویژه داشت. این همراهی ایران تاثیر بزرگی بر تعمیق روابط دوستانه و همکاری بین ایران و الجزایر گذاشت که به لطف خدا امروز شاهد روابط دوجانبه خوبی بین ایران و الجزایر هستیم.

وی خاطرنشان کرد:‌در زمینه سیاسی روابط دوجانبه همراه با تفاهم، اعتماد و هم اندیشی مستمر بین مسئولان دو کشور شکل گرفته است. این روابط چه در سطح دوجانبه و چه در حاشیه اجلاس‌ها، نشست‌ها و کنفرانس‌های بین المللی و منطقه‌ای در هر مکانی که دو کشور بتوانند نقطه نظرات خود را پیرامون بسیاری از مسایل رد و بدل کنند برقرار است.

این دیپلمات الجزایری افزود: شایان ذکر است که الجزایر از همان ابتدا در حمایت از حق جمهوری اسلامی ایران در استفاده از انرژی صلح آمیز هسته‌ای موضعی اساسی اتخاذ کرد. در ماه جولای گذشته نیز توافق ایران با گروه 1+5 برای ما بسیار مسرت بخش بود. این مایه افتخار ملت ایران است که با این توافق، ایران از حقوق قانونی خود برخوردار شده است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به روابط دو کشور ایران و الجزایر در زمینه اقتصادی اشاره کرد و گفت: در زمینه اقتصادی مسئولان در تهران و الجزایر برای برقراری روابط دوجانبه تلاش می کنند تا ظرفیت های همکاری موجود بین دو کشور را نمایان سازند. در این زمینه بازرگانان دو کشور آمادگی کامل‌شان را برای همکاری در اجرایی کردن پروژه‌های مشترک در تمامی حوزه‌ها به خصوص در صنایع نفتی، معدن، صنعت، گردشگری و خدمات اعلام کرده‌اند.

سفیر الجزایر در تهران به روابط فرهنگی دو کشور نیز اشاره کرد و افزود: در زمینه فرهنگی دو کشور الجزایر و ایران در زمینه اعزام هیات ها و انجام همکاری های مداوم با یکدیگر نیز از هیچ تلاشی فروگذار ننموده‌اند. در همین راستا در پنجم دی ماه 1383 قراردادی فیمابین طرفین مبنی بر انجام مبادلات فرهنگی امضاء شد. آخرین رویداد این حوزه برنامه هفته فرهنگی الجزایر بود که در روزهای پنجم تا هشتم آبان در برج میلاد تهران برگزار شد. البته علاوه بر آن، می توان به هفته فرهنگی ایران در شهر قسطنطنیه اشاره کرد که در چارچوب رویداد قسطنطنیه پایتخت فرهنگی جهان عرب در بازه زمانی 13 لغایت 21 مهرماه سال جاری در این شهر برگزار شد.

وی ادامه داد: دومین دور کمیسیون عالی مشترک دو کشور نیز در ماه دسامبر آینده در الجزیره برگزار خواهد شد. این نشست به تبیین راهبردهای جدید همکاری‌های دوجانبه کوتاه مدت و بلند مدت خواهد پرداخت. براین اساس روابط مستحکم دو کشور شاهد روندی رو به رشد در ماه‌ها و هفته‌های آتی خواهد بود.

سفیر الجزایر در تهران در ادامه سخنان خود خطاب به شرکت کنندگان در این مراسم ادامه داد: الجزایر که خود بهای سنگینی را در راه استقلال پرداخته و جان‌های بسیاری را در راه بازپس گیری عزت خود تقدیم نموده است، مبارزه قهرمانانه ملت فلسطین برای احقاق حقوق ملی ‌اش را ارج می‌نهد. به ویژه در این شرایط ناگوار که رژیم اشغالگر اسراییلی بر شدت حملات جنایتکارانه خود بر خلاف قوانین و عرف بین المللی افزوده است و قصد نابودی آرمان فلسطین با هدف یهودی سازی قدس شریف را دارد.

به گزارش ایسنا، عبدالمنعم احریز در پایان سخنان خود از تمامی شرکت کنندگان در مناسبت بزرگداشت روز اول نوامبر (سالروز انقلاب این کشور) تشکر کرد و گفت:‌همراهی شما عزیزان نشانه دیگری است از اصالت پیوندهایی که باعث قرابت دو ملت و دولت ایران و الجزایر شده است.

در این مراسم تعدادی از مقامات وزارت خارجه و تعدادی از نمایندگان مجلس از جمله علاءالدین بروجردی رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، حجت الاسلام والمسلمین مصباحی مقدم نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و الجزایر، سعیدی کیا وزیر پیشین مسکن و شهرسازی و حسین شیخ الاسلام مشاور رییس مجلس در امور بین الملل حضور داشتند. در این مراسم همچنین تعدادی از سفرای خارجی مقیم تهران نیز حضور پیدا کردند.

انتهای پیام

کد N1012624

وبگردی