آفتاب
در گفت‌وگو با ایسنا،

کمالوندی: براساس قانون و نظر رهبری اجرای برجام را انجام می‌دهیم

کمالوندی: براساس قانون و نظر رهبری اجرای برجام را انجام می‌دهیم

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه براساس قانون و نظر مقام معظم رهبری اقدامات برای اجرای برجام را انجام می‌دهیم گفت: دستور رییس جمهور برای اجرای برجام بعد از آنکه شورای نگهبان قانون مربوطه را تایید و رییس مجلس آنرا به رییس جمهور اعلام کرد ابلاغ شده است.

بهروز کمالوندی در گفت‌وگو با خبرنگار انرژی هسته‌ای خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درخصوص اجرای اقدامات هسته‌ای ایران در چارچوب برجام پس از آن که مجلس این قانون را تصویب و شورای نگهبان آن را تایید کرد گفت: رییس جمهور قانون را به سازمان انرژی اتمی و وزارت خارجه ابلاغ کردند و این اقدام بلافاصله بعد از تایید شورای نگهبان و ارسال نامه رییس مجلس به رییس جمهور درباره قانون اجرای برجام صورت گرفت.

وی گفت:‌ اجرای اقدامات مربوط به ایران در چارچوب برجام مستلزم فراهم کردن تدابیر و زمینه‌های نرم افزاری و سخت افزاری است که همزمان در حال انجام است.

وی خاطرنشان کرد: در رابطه با اقدامات کشورمان از جمله دو موضوع راکتور اراک و تبادل سوخت طبق فرمایش مقام معظم رهبری عمل کرده و تا وقتی موضوع مسایل گذشته و حال از سوی آژانس حل و فصل نشود یک پیچ از راکتور اراک را باز نخواهیم کرد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در رابطه با انجام اقدامات دیگر هسته‌ای از جمله باز کردن سانتریفیوژها خاطرنشان کرد: به طور کلی تمامی اقدامات را با در نظر گرفتن امکان برگشت پذیری سریع در نظر می‌گیریم و این تدابیر در کمیته‌ای که حدود دو سال است در سازمان انرژی اتمی تشکیل شده است و موضوعات پادمانی، حفاظتی، فنی در آن بررسی و تصمیم گیری می‌شود صورت می‌گیرد. در این کمیته تعهدات کشورمان و اقداماتی که می‌بایست صورت گیرد بخصوص با در نظر گرفتن ملاحظات پادمانی و از همه مهمتر بازگشت پذیری برای هنگام تخلف و یا نقض عهد طرف مقابل بررسی می‌شود و در همین چارچوب به دقت ملاحظات و فرامین رهبری را مدنظر داریم.

کمالوندی ادامه داد: در حال حاضر در مجموع در مرحلهای هستیم که کارها به خصوص در حوزه‌هایی که مقام معظم رهبری مدنظرشان بوده است به لحاظ نرم افزاری در دست انجام است اما اصل کار مانند برداشتن کالندریای راکتور اراک و یا مبادله سوخت منوط به حل و فصل مسایل گذشته و حال شده است. پیش بینی ما این است که حدود یک ماه و یا بیشتر برای فراهم کردن و آماده سازی اجرای برخی اقدامات در چارچوب برجام نیاز داریم و انجام برخی از این اقدامات جهت آماده‌سازی زمان تکمیل شدن اقدامات را کوتاه می‌کند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: ما براساس قانون و نظر مقام معظم رهبری اقدامات را انجام می‌دهیم و به نحوی پیش می‌رویم که بتوانیم صددرصد مطابق مقام معظم رهبری کارها را انجام دهیم و به هیچ وجه این اقدامات ذره‌ای کمتر از نظر ایشان نخواهد بود.

کمالوندی که عصر روز یکشنبه به همراه سید عباس عراقچی برای پاسخ به سوالات نمایندگان در کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس حضور یافته بود این جلسه را مفید و موثر دانست و گفت: تصور می کنم که با پاسخ‌هایی که در زمینه‌های مختلف فنی، اجرایی، برداشتن تحریم‌ها ارائه شد تصویری از فضای خوب از کار و اقدامات در دست انجام به نمایندگان ارائه شد. ما توضیحات لازم را در رابطه با آخرین اقدامات در چارچوب اجرای برجام به ویژه درخصوص اراک و مبادله اورانیوم غنی شده و دیگر مسایل ارائه کردیم.

انتهای پیام

کد N1012537

وبگردی